حق العمل کاری گمرک چیست و حق العمل کار کیست؟

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

ترخیص کالا مرحله حائز اهمیتی در پروسه واردات است. برای ترخیص از گمرک باید مستندات خیلی زیادی را به این اداره ارائه دهید تا واردات با هیچ مشکلی مواجه نشود. با مقاله حق العمل کاری گمرک با ما همراه شوید.

حق العمل کاری گمرک

در اغلب موارد صاحبان محصول فردی را به‌عنوان نماینده خود انتخاب می‌کنند تا تمام تشریفات گمرکی را به صورت اصولی انجام دهد، به این فرد حق العمل کاری گمرک می‌گویند. در ادامه این مطلب به‌صورت کامل به بررسی این امر که حق العمل کار گمرک چیست و حق العمل کار کیست؟ می‌پردازیم.

برای واردات از چین با بهترین قیمت و در کمترین زمان با علی والا کلیک کنید.

فهرست مطالب:

  • حق العمل کار کیست؟
  • پروانه کارگزار گمرکی
  • تسهیلات ویژه برای کارگزار گمرکی
  • شیوه اظهار گمرکی توسط کارگزار گمرکی
  • تخلفات کارگزار گمرک
  • اهمیت کارگزار گمرکی در ترخیص اقلام
  • انواع کارگزاران گمرکی
  • وظایف کارگزار گمرک
  • وظایف کارگزار به عنوان فرد ترخیص کار
  • مسائلی که کارگزار گمرک باید به‌خوبی‌‌ رعایت کند
  • کمپانی بازرگانی علی والا و کمک به ترخیص کالا از چین

حق العمل کار کیست؟

کارگزار گمرک یا همان حق العمل کار فردی است که وکالت صاحبان اقلام را بر عهده می‌گیرد تا تمام تشریفات گمرکی مرتبط با ترخیص محصولات آنها را انجام دهد. قابل توجه بوده که وظایف کارگزار ضروری است به‌طور کاملا دقیق در وکالت‌نامه‌ای که از طرف اداره گمرک تنظیم می‌شود، ذکر شده باشد. علاوه‌بر‌ این کارگزار گمرکی ضروری است پروانه کاری خود را از اداره گمرک دریافت کرده تا اینگونه بتواند ترخیص اقلام را بدون هیچ مشکلی انجام دهد.

حق العمل کار کیست؟
حق العمل کار کیست؟

پروانه کارگزار گمرکی

برای آنکه کارگزار قادر باشد به وکالت از صاحب اقلام مراحل ترخیص محصولات از اداره گمرک را بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام دهد، ضروری است پروانه مخصوص از اداره گمرک دریافت کند. قابل توجه بوده که سازمان‌های دولتی و همینطور سفارت‌خانه‌ها که کارشناسان خود را به‌عنوان نماینده جهت ترخیص اقلام معرفی می‌کنند نیازی به تحویل پروانه گمرکی ندارند.

تسهیلات ویژه برای کارگزار گمرکی

گمرک کشور برای افراد حقیقی و حقوقی که درواقع از کارگزار گمرکی برای انجام امور گمرکی خود کمک می‌گیرند، یکسری امتیازها را درنظر می‌گیرد که اغلب عبارت‌اند از:

  • ارزیابی و بررسی اقلام با ملایمت بیشتر.
  • اعتبار افرادی که با کارگزار گمرکی همکاری می‌کنند نزد اداره گمرک بیشتر است.

شیوه اظهار گمرکی توسط کارگزار گمرکی

درصورتی که صاحبان اقلام برای انجام سایر تشریفات گمرکی خود از برخی کارگزاران گمرکی کمک بگیرند، ضروری است در اظهارنامه خود در قسمت صاحب محصول اسم خود را وارد کنند، ولی در قسمت حق العمل کار وهمینطور اظهارکننده لازم بوده اسم و مشخصات دقیق کارگزار گمرکی ثبت شود.

شیوه اظهار گمرکی توسط کارگزار گمرکی
شیوه اظهار گمرکی توسط کارگزار گمرکی

تخلفات کارگزار گمرک

درصورتی که کارگزار گمرکی کاملا عمدی اظهارنامه‌ای تنظیم کرده که موجب شود ضرر مالی بزرگی به دولت وارد شود، مطمئنا تخلفاتش توسط کمیسیونی تشکیل شده از افراد زیر رسیدگی خواهد شد:

  • یک نماینده از طرف سازمان بزرگ صنعت، معدن و تجارت
  • فردی از سمت اتحادیه کارگزاران گمرکی که درواقع توسط دفتر بازرگانی معرفی شده است
  • نماینده‌ای از اداره گمرک کشور

اهمیت کارگزار گمرکی در ترخیص اقلام

هر اقلامی که وارد کشور می‌شود ضروری است از اداره گمرک ترخیص شده و تمام مجوزات قانونی را به‌درستی دریافت کند. به‌همین علت صاحبان اقلام یک فرد حقیقی یا فردی حقوقی را که بر تمام امورات گمرکی تسلط کافی دارد، ‌به‌عنوان وکیل خود انتخاب می‌کنند تا کارهای ترخیص اقلام را انجام دهد.

معمولاً هر فرد حقیقی تا ۱۰ مرتبه قادر خواهد بود از کارگزار گمرکی جهت ترخیص اقلام خود از اداره گمرک استفاده کند. شیوه کار به این صورت بوده که واردکننده اقلام وکالتی از سمت خود به کارگزار گمرکی یا همان حق العمل کار می‌دهد و اینگونه این فرد همه‌ی مسائل گمرکی مربوط به ترخیص اقلام را انجام خواهد داد.

انواع کارگزاران گمرکی

کارگزاران گمرکی یا همان حق العمل کار گمرک به دو گروه تقسیم می‌شوند. قابل توجه است که از دو گروه درواقع یک تعهدنامه بانکی و درمواقعی مبلغی نقد به‌عنوان ضمانت اخذ می‌شود.

انواع کارگزاران گمرکی
انواع کارگزاران گمرکی

مبلغی که به‌عنوان ضمانت اخذ می‌شود، تا زمانی که حق العمل کار گمرک مشغول به کار باشد به‌صورت سپرده ثابت توسط بانک نگهداری می‌شود. همچنین مبلغ مورد نظر با توجه به درآمد سالانه متغیر خواهد بود و در صورت نیاز ممکن است افزایش یابد.

وظایف کارگزار گمرک

وظایف کارگزار گمرک عبارتند از:

  • همه‌ی تشریفات گمرکی مربوط به ترخیص اقلام را انجام دهد.
  • از موقعیتی که دارد به هیچ عنوان سواستفاده نکند.
  • به‌خوبی مراحل واردات و صادرات اقلام را مدیریت کند.

وظایف کارگزار به عنوان فرد ترخیص کار

وظایف کارگزار به عنوان فرد ترخیص کار عبارتند از:

  • مشاوره دادن برای تعیین تعرفه و ارزش اقلام
  • ضروری است اطلاعات وی در رابطه با تشریفات گمرکی به روز باشد.
  • ترخیص اقلام را در کمترین تایم ممکن و نیز با پایین‌ترین هزینه انجام دهد.
  • لازم است در استان‌هایی که اداره گمرک دارند دفتر کار شخصی داشته باشد.
  • باید تمام هزینه‌های گمرکی را به‌موقع‌ پرداخت کند.
  • ضروری است با سیستم epl گمرکی به‌خوبی آشنایی داشته باشد.
  • اگر حق العمل کار کارت بازرگانی داشته باشد قادر است یکی از کارمندان متخصص خود را به‌عنوان فرد جانشین برای انجام تشریفات گمرکی انتخاب کند

مسائلی که کارگزار گمرک باید به خوبی‌‌ رعایت کند

از جمله مسائلی که کارگزار گمرک باید به‌خوبی‌‌ رعایت کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انجام صحیح امور کارفرما

کارگزار ضروری است تمامی کارهای مربوط به صاحب محصول به ویژه ترخیص اقلام از اداره گمرک را انجام دهد.

  • فردی مورد اعتماد باشد.

کارگزار ضروری است در نظر صاحب محصول فردی کاملا قابل اعتماد باشد تا اینگونه موفق شوند همکاری خود را بدون هیچ مشکلی ادامه دهند.

  • انجام درخواست‌های گمرکی

کارگزار ضروری است همه‌ی درخواست‌های گمرکی فرد واردکننده یا صاحب اقلام را مطابق قرارداد به‌درستی انجام دهد.

  • حفظ منافع صاحب محصول

کارگزار ضروری است منافع صاحب محصول را منافع خود دانسته و برای اقلام او درست ارزش‌گذاری کند. کارگزار لازم است تمام سعی خود را جهت حفاظت از ارزش اقلام واردکننده و نیز سود او انجام دهد.

 کمپانی بازرگانی علی والا و کمک به ترخیص کالا از چین

کمپانی بازرگانی علی والا به عنوان یکی از بهترین کمپانی‌‌های بازرگانی واسطه با بیش از ده سال تجربه در حوزه واردات اقلام آماده خدمت‌رسانی به مشتریان گرامی است. چنانچه در ترخیص اقلام خود با مشکل مواجه شدید، توصیه می‌کنیم با کارشناسان علی والا در میان بگذارید تا شما دوستان عزیز را به بهترین شکل راهنمایی کنند.

سخن پایانی

همان گونه که بیان کردیم ترخیص اقلام از گمرک پروسه‌ای حساس و حائز اهمیت است، کوچک‌ترین کوتاهی در پروسه ترخیص اقلام امکان دارد موجب ازدست‌رفتن اقلام و در نهایت ازدست‌رفتن سرمایه شما شود. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتماً از یک فرد حقیقی یا فردی حقوقی به‌عنوان کارگزار مسائل گمرکی خود بهره بگیرید.

حق العمل کاری گمرک یا همان کارگزار گمرکی فرد حقیقی یا فردی حقوقی بوده که تجربه و همینطور تسلط کافی جهت انجام کلیه تشریفات گمرکی را دارد. بنابراین دیگر لازم نیست نگران ترخیص اقلام خود باشید.

سوالات متداول درباره حق العمل کاری گمرک

  • حق العمل کار گمرک کیست؟

حق العمل کار گمرک درواقع فردی بوده که از طرف صاحب اقلام مأمور می‌شود تا تمام مراحل ترخیص اقلام از اداره گمرک را انجام دهد.

  • برای دریافت کارت بازرگانی باید به سازمان صنایع و معادن مراجعه کنیم؟

بله. کارت بازرگانی مدرکی حائز اهمیت بوده که به شخص حق العمل کار اعتبار زیادی داده و با آن قادر خواهد بود اعمال صادرات و واردات اقلام را انجام دهد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

223 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.