راهنمای دوراظهاری واردات

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

در همه کشورها پروسه واردات محصول یک فعالیت اقتصادی مهم محسوب می‌شود که هر بازرگان موفقی ضروری است به‌خوبی با آن آشنایی داشته باشد؛ چرا که یک بی‌دقتی کوچک امکان دارد موجب شود اقلام وارداتی قاچاق شناخته شده و درنهایت پیامدهای نامطلوبی را برای تجارت شخص به‌ارمغان بیاورد. به‌همین علت انجام مراحل ترخیص اقلام وارداتی وآشنایی داشتن با دوراظهاری واردات ازجمله مهم‌ترین قسمت‌های این پروسه بوده که باید به‌بهترین نحو ممکن انجام شود.

دوراظهاری واردات

در چند سال گذشته تعداد زیادی از تشریفات گمرکی الکترونیکی شده‌اند. تنظیم یک سند رسمی مبنی‌بر دوراظهاری در واردات از جمله مراحل حائز اهمیتی بوده که بایستی در سایت جامع تجارت به‌شکل صحیح صورت بگیرد تا بتوان دیگر مراحل ترخیص محصول را دنبال کرد. در ادامه مطلب قصد داریم همه‌‌ی نکات درمورد دوراظهاری واردات را به‌صورت جامع برای شما تجار گرامی شرح دهیم تا درنهایت بتوانید تجارت موفقیت آمیزی را تجربه کنید.

برای واردات از چین با بهترین قیمت و در کمترین زمان با علی والا کلیک کنید.

فهرست مطالب:

  • بررسی مراحل ترخیص اقلام وارداتی از گمرک
  • منظور از دوراظهاری واردات چیست؟
  • راهنمای دوراظهاری واردات محصول در سایت EPL
  • راهنمای دوراظهاری واردات با مجموعه بازرگانی علی والا

بررسی مراحل ترخیص اقلام وارداتی از گمرک

ترخیص اقلام یعنی ارائه مستندات مورد نیاز به اداره گمرک برای آسان‌تر کردن واردات اقلام از طرف صاحب محصول. در ادامه این بخش مراحل اصلی ترخیص اقلام از گمرکات کشور را بررسی می‌کنیم:

1.      ثبت اظهارنامه از طریق EPL

توجه داشته باشید که تنظیم اظهارنامه گمرکی واردات و همینطور ثبت اطلاعات اقلام در سیستم گمرکی کشور نخستین گام برای ترخیص اقلام است. از طریق سامانه رسمی EPL که تقریبا همه‌ی گمرکات به آن وصل هستند، تجار گرامی تنظیم اظهارنامه گمرکی را انجام می‌دهند. جهت تنظیم دوراظهاری واردات، ضروری است بعضی از اطلاعات شخصی خود را به‌درستی ثبت کرده و در مرحله بعد شماره شبا را دریافت کنید.

2.      دریافت کوتاژ

دومین مرحله، اظهار محصول است. مستندات دریافت شده از صاحب محصول در قسمت احراز هویت گمرک مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، درنهایت کوتاژ درج خواهد شد. درواقع هر اظهارنامه‌ای یک شماره کوتاژ ویژه خود دارد و پس از صادر شدن آن شماره، اظهارنامه تایید می‌شود.

  • بررسی مراحل ترخیص اقلام وارداتی از گمرک
    بررسی مراحل ترخیص اقلام وارداتی از گمرک

    تعیین مسیر گمرکی

بعد از دریافت کوتاژ و همینطور تنظیم دوراظهاری واردات، پس از بررسی کامل اطلاعات وارد شده، اداره گمرک جهت عبور اقلام مسیری را انتخاب خواهد کرد.

4.      کنترل و ارزیابی اقلام

به دو صورت کنترل و نیز ارزیابی اقلام انجام می‌شود. در اولین حالت اجناس توسط ارزیاب گمرک مورد بررسی قرار گرفته و با مستندات مطابقت داده می‌شوند. اما در حالت دوم رئیس اداره گمرک به‌بازرسی می‌پردازد.

5.      اخذ مجوزهای مورد نیاز

مجوزهایی همچون استاندارد، قرنطینه، بهداشت و همینطور مجوز تجهیزات رادیویی و نیز تجهیزات پزشکی، مالیات و… تحویل داده می‌شوند.

  • تطبیق و بررسی تعرفه محصول توسط کارشناس

تمامی مستندات و الزامات ورودی، توسط شخص کارشناس در این مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرند. امضاها و روند نهایی پرونده به‌وسیله رئیس اداره برسی شده و در آخر توسط خود آن شخص تایید نهایی می‌شوند.

  • انجام پرداخت و صدور برگه ترخیص محصول

مبلغ اعلام شده از طرف اداره گمرک توسط صاحب محصول یا نماینده وی در این بخش به‌حساب اداره گمرک واریز شده و بعد از تحویل فیش پرداختی، برای تجار پروانه سبز گمرکی صادر خواهد شد.

8.      خروج محصول از گمرک

بیجک باربری پس از بررسی پروانه سبز گمرکی صادر خواهد شد و صدور آن نشان دهنده این امر بوده که اقلام به صاحب‌اش با موفقیت تحویل داده شده و اکنون بارگیری می‌تواند انجام شود.

منظور از دوراظهاری واردات چیست؟

اظهارنامه واردات یک سند کاملا رسمی بوده که در آن جزئیات اقلام وارداتی، برای انجام اقدامات گمرکی مشخص می‌شود. با مورد استفاده قرار دادن سامانه هوشمند جامع گمرکی قادر خواهید بود دوراظهاری واردات را دریافت کرده و عملیات واردات اقلام را انجام دهید.

مدرک SAD درواقع با توجه به دوراظهاری گمرکی و همینطور انجام عملیات و نیز تکمیل اظهارنامه، صادر خواهد شد. (هم اکنون اظهارنامه‌هایی که در اداره‌های گمرک مورداستفاده قرار می‌گیرند، درواقع به اسم اظهارنامه SAD یا همان سند واحد اداری شناخته می‌شوند که افراد آن را در دستگاه خودپرداز اطلاعات گمرکی بکار می‌برند.

منظور از دوراظهاری واردات چیست؟
منظور از دوراظهاری واردات چیست؟

راهنمای دوراظهاری واردات محصول در سایت EPL

به‌منظور ترخیص اقلام در بستر وب، سامانه EPL بوجود آمده و هدف اصلی آن، تسریع پروسه ترخیص اقلام و امورات گمرکی است. پروسه‌ای که جهت تنظیم دوراظهاری واردات اقلام باید طی کنید عبارت است از:

1.   وارد شدن به سامانه جامع گمرکی (EPL)

جهت ورود به این سامانه در مرحله اول وارد نشانی اینترنتی این سامانه رسمی به آدرس epl.irica.ir شده و اسم کاربری و همینطور رمزعبور خود را وارد کنید. جهت دریافت رمز عبور، ضروری است به‌صورت حضوری به اداره گمرک مراجعه کرده و به‌منظور استفاده از این سامانه رسمی کد فعال‌سازی ویژه خود را تحویل بگیرید.

در افراد حقوقی به‌عنوان شناسه ملی، درواقع کد ملی مدیرعامل مورد استقاده قرار می‌گیرد و برای افراد حقیقی، اسم کاربری همان کد ملی فرد است. افراد حقوقی همچون شرکت‌ها، اسم کاربری و همینطور رمزعبور دیگری نیز دریافت می‌کنند. بعد از ورود به‌سامانه رسمی EPL، می‌توان تشریفات گمرکی را انجام داد.

2.   دریافت اطلاعات از سامانه جامع تجارت

پس از طی کردن مراحل ضروری، درج اطلاعات در سامانه گمرک الکترونیکی شروع می‌شود. ابتدا در قسمت شماره پیگیری ثبت سفارش، ضروری است شناسه اظهار را درج کرده و به مرحله بعد بروید.

3.   پرینت برگه پیش اظهار

جهت ارائه شکل کلی از اظهارنامه نهایی، این پرینت در اختیار شخص کاربر قرار داده می‌شود. شایان ذکر بوده که با پرینت گرفتن از این سند، کاربران قادر خواهند بود اطلاعات را روی کاغذی در اختیار داشته باشند و درنهایت در زمان معین اقدام به وارد کردن اطلاعات ضروری در سامانه کنند.

4.   تکمیل اطلاعات اظهار

اطلاعات مربوط به هر محصول به‌صورت اختصاصی در این بخش وارد می‌شود.

5.   اضافه کردن مستندات

گزینه اضافه کردن مستندات در سامانه، به‌منظور اضافه کردن مستندات جدید است.

6.   قوانین و توافقنامه

در صورت موافقت با موارد نوشته شده در بخش قوانین، بر گزینه پذیرش کلیک کرده و به مرحله آخر بروید.

7.   تایید نهایی

مستندات آپلود شده، در این قسمت نمایش داده می‌شوند و اطلاعات اظهاری جهت ثبت و همینطور دریافت شماره سریال سامانه هوشمند، هم اکنون آماده خواهند شد.

راهنمای دوراظهاری واردات با مجموعه بازرگانی علی والا

مطمئنا متوجه شدید که ترخیص اقلام وارداتی از اداره گمرک با پیچیدگی‌های بسیاری همراه است. مجموعه‌های معتبر تجاری مانند علی والا با داشتن یک کادر کارشناس و متعهد به مقررات ترخیص محصول از گمرک تمام این مشکلات را برای تجار گرامی حل کرده‌اند.

سخن نهایی

در این مطلب به‌بررسی دوراظهاری واردات پرداختیم و مراحل ترخیص اقلام از گمرک را به‌صورت مختصر برای شما بیان کردیم. در ادامه پروسه‌ای که جهت تنظیم دوراظهاری واردات اقلام باید طی کنید را مورد بررسی قرار دادیم. جهت افزایش اطلاعات خود در این زمینه قادر خواهید بود به وبلاگ علی والا مراجعه کرده و درکنار خواندن مقالات گوناگون در این زمینه، در صورت نیاز با متخصصان این مجموعه نیز در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره دوراظهاری واردات

  • به چه دلیل پرینت اطلاعات اظهارنامه ضروری است؟

پرینت اطلاعات وارد شده موقع تنظیم دوراظهاری واردات به تجار گرامی کمک خواهد کرد تا در مراحل بعدی دسترسی به‌مراتب راحتتری به تمام اطلاعات ثبت شده داشته باشند.

  • نخستین گام برای ترخیص اجناس وارداتی چیست؟

تنظیم اظهارنامه گمرکی واردات و همینطور ثبت اطلاعات محصول در سیستم گمرکی کشور، نخستین گام جهت ترخیص اجناس وارداتی است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

96 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.