مالیات بر واردات کدام است؟

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

دولت، درآمد و نیز بودجه اجرایی کشورمان ایران را از راه‌های متعدد و گوناگونی به دست می‌آورد. از جمله این شیوه‌ها، می‌توان به مالیات بر واردات اشاره کرد. باید بگوییم که درآمد دریافت شده از این مالیات معمولا صرف مواردی همچون ارزش گمرکی اقلام، هزینه‌های حمل‌ونقل محموله، حق بیمه و همینطور سود تجاری می‌شود. تمام مالیات‌های وضع شده بر واردات موجب افزایش هزینه‌های وارداتی خواهد شد.

مالیات بر واردات

درواقع اگر بخواهیم به‌صورت واضح‌تر علت اخذ مالیات را شرح دهیم نیاز است بگوییم که دولت ایران در برابر هزینه‌ها و همینطور خدمات گوناگونی که ارائه می‌دهد، ضروری بوده درآمدی نیز داشته باشد. از جمله راه‌های کسب درآمد، درواقع همین مالیات‌ها هستند. شایان ذکر بوده که مالیات بر واردات که از انواع مالیات‌هاست از اقلام وارداتی اخذ می‌شود. در این مطلب از بازرگانی علی والا به‌صورت کامل و جامع به بررسی انواع مالیات بر واردات می‌پردازیم.

برای واردات از چین با بهترین قیمت و در کمترین زمان با علی والا کلیک کنید.

فهرست مطالب:

  • مالیات بر واردات چیست؟
  • محاسبه مالیات بر اقلام وارداتی
  • نرخ مالیات بر واردات
  • انواع مالیات بر واردات
  • نقش مجموعه علی والا در سوددهی واردات اقلام

مالیات بر واردات چیست؟

واردکردن اقلام خارجی همراه با یکسری هزینه‌ها برای دولت ایران خواهد بود. به‌صورت سالانه اقلام گوناگونی در تنوع و نیز کیفیت متفاوت وارد کشور می‌شوند، همین ورود اقلام به کشور موجب ایجاد مالیات بر واردات شده و اینگونه هزینه‌های پرداختی برای دولت ایران جبران خواهد شد.

مالیات بر واردات چیست؟
مالیات بر واردات چیست؟

برخی اوقات دولت ایران با وضع مالیات تلاش می‌کند تا از محصولات تولید داخلی حمایت کرده و اینگونه میزان تولید محصولات داخلی را بالا برده و درنهایت اعتماد افراد و مشتریان را به این نوع اقلام جلب کند. علاوه‌بر این در بعضی از شرایط واردات یکسری از اقلام به کشور هیچ ضرورتی نداشته و دولت به‌منظور کاهش واردات آن، مالیات‌های خاصی را وضع می‌کند.

محاسبه مالیات بر اقلام وارداتی

مالیات بر اقلام وارداتی اغلب شامل ارزش گمرکی و همینطور حق بیمه و حمل‌ونقل اقلام می‌شود که در ادامه این بخش هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

حق بیمه: به‌منظور حفظ سلامت اقلام و حقوق متقاضی، اقلام وارداتی در اداره گمرک به هنگام ترخیص درواقع معادل ۰.۵ ارزش ریالی اقلام بیمه شده و درنهایت حق بیمه دریافت خواهد شد.

حمل‌‌ونقل اقلام: حمل‌ونقل اقلام وارداتی چه با استفاده از شیوه حمل هوایی، شیوه حمل زمینی، ریلی یا حتی دریایی مطمئنا دارای هزینه‌هایی برای دولت ایران خواهد بود که ضروری است پرداخت شوند.

حقوق ورودی اقلام: دولت ایران نرخ ورود هر نوع محصول را تعیین کرده است. برای مثال در حال حاضر نرخ ورود انواع پوشاک با لوازم صنعتی کاملا متفاوت بوده و باید بگوییم که با مشخص‌شدن ارزش اقلام وارداتی، حقوق ورودی محصول محاسبه و اخذ می‌شود.

نرخ مالیات بر واردات

طبق سازمان امور مالیاتی در حال حاضر نرخ مشخص شده برای پرداخت مالیات محصول معادل ۴ درصد ارزش اقلام وارد شده به ایران است. این مالیات از جمله مالیات‌های غیرمستقیم به‌حساب می‌آید که به حساب خزانه دولت ایران واریز می‌شود.

قابل توجه بوده که اگر هزینه واردات اقلام پرداخت نشود امکان ترخیص محصولات وجود نخواهد داشت و درنهایت درصورت جریمه برای ترخیص، درواقع این جریمه مازاد بر ۴ درصد دریافت خواهد شد. در این بین دولت ایران در جهت حمایت از برخی افراد، آن‌ها را از مالیات بر محصولات وارداتی معاف نموده، این افراد عبارتند از:

  • مجموعه‌هایی که از اداره دارایی درواقع گواهی خوش‌حسابی دریافت کرده‌اند
  • مجموعه‌های تولیدی که پروانه بهره‌برداری را در اختیار داشته باشند
  • ماشین‌آلات خط تولید سایر واحد‌های تولیدی
نرخ مالیات بر واردات
نرخ مالیات بر واردات

انواع مالیات بر واردات

دولت‌ها جهت دستیابی به یکسری اهداف به دریافت مالیات می‌پردازند. این مالیات یکی از انواع مهم مالیات بوده که به‌ازای واردات اقلام از دیگر کشورها دریافت می‌شود. در ادامه بر بررسی انواع مالیات می‌پردازیم:

حقوق و عوارض گمرکی: باید بگوییم که عوارض و حقوق گمرکی از جمله انواع مالیات بر واردات به‌حساب می‌آید که به‌موجب قانون مسائل گمرکی ضروری بوده معادل ۴٪ ارزش گمرکی اقلام، سود بازرگانی و هزینه‌های مشخص شده گمرکی به‌عنوان حقوق گمرک دریافت شود.

این سود و همینطور هزینه درواقع توسط هیئت وزیران مشخص می‌شود. قابل توجه بوده که چنانچه جریمه‌ای در رابطه با ترخیص اقلام وجود داشته باشد درکنار موارد بالا از فرد واردکننده به‌عنوان مالیات بر واردات دریافت خواهد شد.

سود بازرگانی: یکی دیگر از اقسام مالیات بر واردات اقلام سود بازرگانی است که دراین رابطه باید بگوییم میزان سود بازرگانی به‌صورت ریالی بوده که توسط قانون مسائل گمرکی تعیین می‌شود. موضوع بسیار حائز اهمیت در رابطه با سود بازرگانی که ضروری بوده به آن توجه ویژه شود این است که فقط از واردات اقلام قطعی دریافت می‌شود.

یک فرق عمده میان سود بازرگانی و حقوق گمرکی درواقع وجود داشته و آن این بوده که درحقیقت حقوق گمرکی کاملا ثابت و معادل ۴٪ بوده در صورتی که سود بازرگانی کاملا متغیر است. در رابطه با سود بازرگانی باید به این موضوع اشاره کنیم که واردات بعضی اقلام از پرداخت سود بازرگانی به‌کل معاف هستند. دولت مجموعه‌های دانش‌بنیان، اختراعات و مجموعه‌های نوآوری مختلف را از پرداخت سود بازرگانی به‌کل معاف کرده است.

شایان ذکر بوده که علاوه‌بر این معافیت دولت ایران یکسری تخفیفات نیز برای برخی از واردات‌ها در نظر گرفته است. در حقیقت واردات اقلام از طریق بنادر جنوب ایران همچون بوشهر و همینطور خرمشهر درنهایت از تخفیف ویژه در پرداخت سود بازرگانی برخوردار خواهند شد.

مالیات بر ماشین وارداتی: با توجه به این امر که ورود ماشین‌های خارجی به کشور ایران نرخ بالایی داشته، دولت هم تلاش کرده تا مالیاتی ویژه بر واردات آن‌ها در نظر بگیرد. قابل توجه بوده که این قانون مهم در هاله‌ای از ابهام واقع شده؛ زیرا که از یک سمت دولت ایران ورود ماشین‌های وارداتی را امری ممنوع اعلام کرده و از سمت دیگر برای‌ واردات ماشین و انواع آن نرخ‌های گوناگونی تعیین می‌کند. مشخص کردن نرخ مالیات به‌نوع ماشین وارداتی نیز وابسته خواهد بود.

نقش مجموعه علی والا در سوددهی واردات اقلام

مالیات بر واردات از جمله حائز اهمیت‌ترین منابع تأمین‌کننده بودجه کشور ایران است که هم دارای مزایای ویژه برای مردم بوده و هم دربردارنده مزایای قابل توجهی برای خود دولت است.

تجار گرامی قادر خواهند بود با استفاده از مشاوره‌های مجموعه بازرگانی علی والا درمورد انواع مالیات اقلام اطلاعات کسب کرده و درنهایت بهترین اقلام را وارد کشور کنند. علاوه‌بر این با خدمات گوناگونی که این مجموعه بازرگانی ارائه می‌دهد قادر خواهند بود سود بیشتری از واردات اقلام بدست آورند.

نقش مجموعه علی والا در سوددهی واردات اقلام
نقش مجموعه علی والا در سوددهی واردات اقلام

سخن نهایی

در این مطلب به‌بررسی مالیات بر واردات پرداختیم و شیوه محاسبه مالیات بر واردات اقلام را شرح دادیم. اگر سوالی در رابطه با این مالیات دارید قادر خواهید بود با مجموعه بازرگانی علی والا تماس گرفته و از مشاوره متخصصان کاربلد و حرفه‌ای این مجموعه قابل اعتماد بهره‌برداری کنید.

سوالات متداول درباره مالیات بر واردات

  • مالیات بر واردات چیست؟

کمپانی‌ها باید بابت اقلامی که از کشور‌های خارجی وارد ایران می‌کنند مالیات را پرداخت کرده که این مالیات به‌منظور تامین درآمد دولت ایران و نیز جلوگیری از ورود اقلام غیرضروری و کمک به‌سایر تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته شده که به اسم مالیات بر واردات شناخته می‌شود.

  • کدام اقلام از پرداخت مالیات واردات به‌کل معاف هستند؟

اقلام معاف از مالیات واردات اغلب شامل اقلام کشاورزی فرآوری نشده و همینطور دام، طیور زنده و نیز آبزیان، زنبور عسل، اقلامی همچون بذر و نهال، گوشت و همینطور قند و شکر، اقلامی مثل شیرخشک مخصوص کودکان، انواع مختلف دارو و بسیاری از اقلام دیگر می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

116 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.