پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما چیست؟

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

بر اساس دیدگاه گذشتگان، واردات اقلام گوناگون فعالیت بدی محسوب می‌شد و صادرات فعالیتی خوب. علت این تفکر رایج این بود که واردات اقلام، ذخایر طلای یک کشور (همان ذخایر ارزی) یا حتی ثروت ملی آن را به‌مراتب کاهش داده و کشور را فوق‌العاده فقیرتر و نیز ضعیف‌تر می‌کند. از طرف دیگر صادرات اقلام نتیجه معکوس داشت. پیامدهای افزایش واردات میتواند بسیار زیان آور باشد ولی این امر نیاز به تشریح دارد.

پیامدهای افزایش واردات

می‌توان گفت که این تفکر رایج تا حدودی صحیح است، افزایش خیلی زیاد واردات پیامدهای مطلوبی برای اقتصاد یک کشور به‌دنبال نداشته و در مقابل افزایش خیلی زیاد صادرات اقلام نیز عواقب خوبی به‌همراه نخواهد نداشت. بهترین کار برقراری تعادل بین واردات و صادرات اقلام در یک کشور است. در ادامه این مطلب قصد داریم به سوال «پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما چیست» پاسخ دهیم، همراهمان باشید.

برای واردات از چین با بهترین قیمت و در کمترین زمان با علی والا کلیک کنید.

فهرست مطالب:

  • نگاه کلی به اثرات افزایش واردات و صادرات بر اقتصاد ایران
  • حقایقی در رابطه با پیامدهای افزایش واردات
  • پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما چیست؟
  • خدمات مجموعه بازرگانی علی والا

نگاه کلی به اثرات افزایش واردات و صادرات بر اقتصاد ایران

امروزه در اقتصاد جهانی، واردات اقلام انتخاب‌های بیشتری را برای مردم و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند و با توجه داشتن به این امر که هزینه اقلام وارداتی معمولاً به‌مراتب ارزان‌تر از سایر اقلام داخلی کشور است، این امر به مصرف‌کنندگان و مردم کمک می‌کند تا موفق شوند قدرت خریدشان را افزایش دهند.

قابل توجه بوده که فعالیت تجاری واردات و صادرات امکان دارد بر تولید ناخالص داخلی و همینطور نرخ ارز و البته سطح تورم و نرخ بهره‌وری فوق‌العاده تأثیرگذار بوده و افزایش پیدا کردن سطح واردات امکان دارد تأثیر نامطلوبی بر نرخ ارز کشور ایران داشته باشد.

نگاه کلی به اثرات افزایش واردات و صادرات بر اقتصاد ایران
نگاه کلی به اثرات افزایش واردات و صادرات بر اقتصاد ایران

همچنین ارز داخلی ضعیف‌تر درنهایت صادرات را تحریک کرده و همینطور واردات را گران‌تر می‌کند. درصورتی که ارز داخلی قوی درنهایت مانع صادرات و همینطور ارزان‌تر شدن واردات می‌شود. توجه داشته باشید که تورم بالاتر نیز امکان دارد با تأثیر مستقیم برهزینه‌های ورودی همچون مواد و نیز نیروی کار بر فعالیت صادرات تأثیر بگذارد.

حقایقی در رابطه با پیامدهای افزایش واردات

زمانی که واردات منطقه‌ای در مقایسه با صادرات آن به میزان بالایی افزایش پیدا می‌کند، امکان دارد این امر تعادل تجاری آن منطقه را مخدوش کرده و درنهایت ارزش پول آن کشور بزرگ را کاهش دهد. کاهش پیدا کردن ارزش پول یک کشور امکان دارد تأثیر خیلی زیادی بر زندگی روزمره مردم یک کشور داشته باشد؛ چرا که ارزش یک ارز درواقع یکی از بزرگ‌ترین و حائز اهمیت‌ترین عوامل تعیین‌کننده عملکرد اقتصادی یک منطقه و تولید ناخالص داخلی یا همان GDP آن است.

حفظ تعادل میان واردات و صادرات اقلام برای یک کشور فوق‌العاده مهم است.

درواقع اقتصاد سالم اقتصادی بوده که هم صادرات اقلام و هم واردات اجناس در آن رشد داشته باشند. درواقع این اغلب نشان‌دهنده قدرت اقتصادی و همینطور مازاد یا کسری تجاری پایدار بوده است. درصورتی که صادرات اقلام در حال ‌رشد بوده، ولی واردات اقلام به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده باشد، امکان دارد نشان دهنده این مسئله باشد که اقتصادهای خارجی در وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به اقتصاد داخلی ایران قرار دارند.

برعکس، درصورتی که صادرات اقلام به‌شدت کاهش پیدا کرده ولی واردات افزایش یابد، این امکان دارد نشان‌دهنده این مسئله باشد که اقتصاد داخلی به‌مراتب بهتر از بازارهای خارج است.

پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما چیست؟

حقیقت ماجرا این بوده که هنگامی که با روند افزایش واردات اقلام در کشور ایران روبه‌رو می‌شویم، این مسئله نشان‌دهنده خروج سرمایه از ایران است. بعضی از پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما عبارتند از:

۱.     اثر بر تولید ناخالص داخلی

تولید ناخالص داخلی یا همان GDP اندازه‌گیری وسیعی از فعالیت اقتصادی کلی کشور ایران است. واردات و صادرات اقلام تأثیر خیلی زیادی در محاسبه GDP یا همان تولید ناخالص داخلی دارند. درواقع فرمول تولید ناخالص داخلی به‌صورت زیر است:

C = هزینه‌های مصرف‌کننده برای اقلام و خدمات

I = مخارج سرمایه‌گذاری روی محصولات سرمایه‌ای تجاری

 G= مخارج دولت برای محصولات و خدمات عمومی

 X= صادرات اقلام

M = واردات اقلام

در این معادله، صادرات منهای واردات یا همان X – M برابر خواهد بود با صادرات خالص ایران. زمانی که صادرات به‌مراتب بیشتر از واردات اقلام باشد، رقم خالص صادرات اقلام مثبت است. این مسئله نشان می‌دهد که یک کشور هم اکنون مازاد تجاری دارد. هنگامی که افزایش واردات داشته باشیم، درواقع رقم خالص صادرات منفی خواهد بو‌د. این مسئله نشان می‌دهد که کشور ایران کسری تجاری دارد.

پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما چیست؟
پیامدهای افزایش واردات برای کشور ما چیست؟

قابل توجه بوده که مازاد تجاری به رشد اقتصادی ایران کمک می‌کند. وقتی صادرات اقلام بیشتر می‌شود، به این معنی بوده که کارخانه‌ها و همینطور تأسیسات صنعتی کشور ایران سطح تولید بالایی داشته و علاوه‌بر‌ این تعداد خیلی بیشتری از مردم مشغول به کار هستند تا تمام این کارخانه‌ها و مجموعه‌ها را فعال نگه دارند.

۲.     تأثیر بر نرخ ارز

رابطه میان واردات و صادرات ایران و نرخ مبادله آن کمی پیچیده است؛ چرا که یک حلقه بازخورد ثابت میان تجارت بین‌المللی و شیوه ارزش‌گذاری پول کشور وجود دارد. توجه داشته باشید که نرخ ارز روی مازاد یا کسری تجاری بسیار اثر می‌گذارد، و این امر یک تأثیر متقابل است.

منظور این بوده که مازاد یا کسری تجاری هم به نوبه خود روی نرخ ارز تأثیرگذار است. ولی به‌صورت کلی، ارز داخلی ضعیف‌تر، درنهایت صادرات را تحریک و همینطور واردات را گران می‌کند. درحالی که، ارز داخلی قوی در آخر مانع صادرات و همینطور ارزان‌تر شدن واردات می‌شود.

۳.     تأثیر بر تورم و نرخ بهره‌وری

تورم و نرخ بهره اغلب از طریق تأثیر آنها روی نرخ ارز بر واردات و نیز صادرات تأثیر می‌گذارند. توجه داشته باشید که تورم بالاتر اغلب موجب افزایش نرخ بهره‌وری خواهد شد. البته مشخص نبوده که این مسئله منجر به داشتن ارز به‌مراتب قوی‌تر می‌شود یا ضعیف‌تر.

جالب است بدانید که تئوری ارز سنتی معتقد بوده که ارزی با نرخ تورم به‌مراتب بالاتر در مقابل ارزی با تورم به‌مراتب کمتر مطمئنا ضعیف‌تر است؛ بنابراین، درصورتی که اختلاف نرخ بهره میان دو کشور گوناگون دو درصد باشد، توقع می‌رود که ارزش پول منطقه‌ای که نرخ بهره بالاتری داشته، در مقابل پول منطقه‌ای که نرخ بهره پایین‌تر دارد، درنهایت دو درصد کاهش یابد.

خدمات مجموعه بازرگانی علی والا

یکی از بهترین شیوه‌ها برای آسان کردن پیچیدگی‌های پروسه واردات اقلام استفاده از خدمات یک مجموعه واسطه باتجربه است. مجموعه بازرگانی علی والا با تیم مشاوران متخصص و کاربلد خود آماده پاسخگویی به تمام سؤالات شما در زمینه واردات اقلام است. مشاوران این مجموعه به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات به شما تجار گرامی هستند.

سخن نهایی

در این مطلب به‌بررسی پیامدهای افزایش واردات بر اقتصاد کشور پرداختیم و مطالبی جامع در این رابطه بیان کردیم. اگر سوالی درمورد پیامدهای افزایش واردات دارید قادر خواهید بود به کمپانی علی والا مراجعه کرده و از مشاوره متخصصان کاربلد و فوق‌العاده حرفه‌ای این کمپانی قابل اعتماد بهره‌برداری کنید.

سوالات متداول درباره پیامدهای افزایش واردات

  • هنگامی که اطلاعات لازم درباره واردات اقلام را کسب کردم، باید دقیقا از کجا شروع کنم؟

مشاوران مجموعه بازرگانی علی والا آماده راهنمایی شما دوستان عزیز در پروسه واردات اقلام هستند.

  • دلیل اصلی واردات اقلام چیست؟

دلیل بزرگی که مجموعه‌ها برای واردات اجناس اقدام می‌کنند، درواقع افزایش حاشیه سود است. قیمت پایین اجناس در کشورهای خارجی می‌تواند واردات اقلام از آنجا را به‌مراتب مفیدتر کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

102 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.