تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات چیست

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

آیا تا به حال شنیده‌اید که در صورت واردات کالاهای مشروطه یا ممنوعه چه مجازاتی در پی خواهید داشت؟ یا اصلاً به‌عنوان یک تاجر از کالاهایی که جزو این نوع کالاها هستند باخبرید؟ برای پاسخ به این پرسش‌ها در ابتدا شما باید از تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات مطلع شوید تا در نهایت بتوانید با افزایش اطلاعات خود در این حیطه، یک تجارت موفق و پرسود را برای خود رقم بزنید.

تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع

تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات یکی از موضوعاتی است که تجار همیشه باید در مورد آن‌ها اطلاعات خود را به‌روز کنند؛ زیرا ممکن است با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور، قوانین جدیدی وضع شود که لیست کالاهای موجود در دسته ممنوع و مشروط را دچار تغییر کند. حال بیاید در ادامه مطلب از وبلاگ علی والا، نگاهی به تعریف این نوع کالاها انداخته و تفاوتی را که باهم دارند را بررسی کنیم.

برای واردات از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

فهرست مطالب تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات:

  • تعریف کالای مشروط برای واردات
  • تعریف کالای ممنوع برای واردات
  • تفاوت های که کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات باهم دارند
  • دلایل ممنوعیت واردات برخی کالاها
  • ممنوعیت به دلیل شرعی و عرفی
  • ممنوعیت به دلیل امنیتی
  • ممنوعیت به دلیل کیفیتی

 تعریف کالای مشروط برای واردات

 همان‌طور که در فوق قولش را داده بودیم، قبل از اشاره به تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات، ابتدای مطالبمان را با ارائه تعریفی دقیق از این نوع کالاها شروع می‌کنیم تا شما کاربران عزیز به صورت اصولی یاد بگیرید که منظور از محصولات مشروط و ممنوع برای واردات چیست. در یک تعریف کلی، به آن دسته از کالاها مشروط گفته می‌شود که به‌خودی‌خود واردات آن‌ها ممنوع نشده است؛ اما ورود و خروج آن‌ها بر اساس شرایط و زمان می‌تواند نیازمند مجوزهایی باشد.

برای خرید از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

حال اجازه دهید برای شفاف‌سازی این مسئله مثالی را برایتان بیاوریم. به عنوان نمونه تصور کنید در واردات کالا یک شرایط غیرمنتظره در برهه‌ای از زمان رخ می‌دهد؛ درنهایت این شرایط موجب می‌شود دولت برای مدت معینی واردات محصول مشخصی را ممنوع اعلام کند. توجه کنید که در این صورت ممنوعیت وارد کردن کالا همیشگی یا شرعی و عرفی نبوده و فقط برای آن طول مدت خاص است.

 تعریف کالای مشروط برای واردات
تعریف کالای مشروط برای واردات

مثلاً ممکن است وزارت صمت با تحقیق، متوجه انباشته شدن کالای با برند داخلی در بازار شود؛ در حالی که برند خارجی این محصول در بازار خریداران زیادی داشته باشد. در این صورت، توسط این سازمان برای حمایت از تولید داخلی، واردات کالای مدنظر ممنوع اعلام می‌شود تا محصولات داخلی نیز در بازار به فروش برسند؛ یعنی آن کالا در طول آن دوره زمانی خاص، کالای مشروط برای واردات به حساب می‌آید.

 تعریف کالای ممنوع برای واردات

اکنون که با تعریف کالای مشروط برای واردات آشنا شدید، در این بخش برای درک تفاوت، تعریف آمده برای کالای ممنوع برای واردات را با ‌دقت مطالع کنید. همان‌طور که از نام این نوع کالاها مشخص است، کالاهایی هستند که به طور کلی ورود و خروج آن‌ها به کشور مجاز نبوده و این ممنوعیت به شرایط و زمان خاصی هم هیچ وابستگی ندارد.

برای خرید از علی بابا و تحویل در ایران با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

مسلم است که واردات این نوع کالاها به کشور، غیرقانونی بوده و در صورت وارد کردن آن‌ها، تبعات قانونی زیادی گریبان گیر تجار خواهد بود. مثلاً از ابتدای انقلاب، وارد کردن مشروبات الکلی به کشور ممنوع است؛

بنابراین وارد کردن این کالا در هر شرایط و زمانی غیرمجاز بوده و امکان تجدیدنظر در آن به لحاظ شرعی و عرفی وجود ندارد. پس ممکن نیست که این کالا در دسته کالاهای مجاز یا مشروط برای واردات قرار بگیرد. در بخش بعدی همچنان ما را همراهی کنید که تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات را باهم بررسی نماییم.

تفاوت های که کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات با هم دارند

تا به اینجای مطالبمان شما را با تعاریف دقیق کالای ممنوع و مشروط آشنا کرده و آن‌ها را با مثال‌های ساده توضیح دادیم. اکنون نوبت این رسیده که به بخش اصلی و مهم نوشتارمان، یعنی تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات بپردازیم. غیرمجاز بودن واردات این نوع کالاها، شباهتی است که باهم دارند؛ اما تفاوت در اینجاست که این غیرمجازی در کالاهای مشروط ممکن است تغییر کرده و به مجاز تبدیل شود.

 یعنی با توجه به شرایط کشور، به آن‌ها اجازه ورود داده شود. ولی در کالاهای ممنوع این شرایط وجود ندارد؛ چون واردات این کالاها به کشور همان‌گونه که گفته شد در هر شرایط و زمانی مجاز نبوده و تغییر این قانون طبق احکام شرعی و یا دلایل حفاظتی امکان‌پذیر نیست. پس اگر کالای که برای واردات انتخاب کرده‌اید در دسته‌بندی کالاهای ممنوع و مشروط نباشد، واردات آن کالا مجاز بوده و اجازه ورود به کشور را دارد.

تفاوت های که کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات با هم دارند
تفاوت های که کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات با هم دارند

اگر کالا جزو کالای مشروط باشد تجار باید صبر کنند تا زمانی که اجازه ورود به آن‌ها داده شود. در صورت قرار داشتن کالا در دسته کالاهای ممنوع نیز تاجران باید از وارد کردن آن به کشور صرف‌نظر کنند تا از جریمه‌های سنگین در امان باشند. حال شاید سؤالی که در ذهنتان پدید آمده این باشد که چرا واردات برخی کالاها ممنوع می‌شود؟ علت این کار دقیقاً چیست؟ در ادامه پاسخ این پرسش‌ها آورده شده است.

دلایل ممنوعیت واردات برخی کالاها

شاید از این موضوع آگاه باشید که دولت و مجلس، تعیین‌کننده سیاست‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری کشور هستند. عوامل مختلفی نیز وجود دارند که می‌توانند روی این سیاست‌گذاری‌ها و تصمیمات تأثیرگذار باشند. در حقیقت باید این‌گونه بگوییم که عوامل زیر در سیاست‌گذاری‌ها و اعلام ممنوعیت ورود برخی محصولات به کشور دخیل بوده‌اند که عبارتند از:

v ممنوعیت به دلیل شرعی و عرفی

وارد شدن بعضی از محصولات به کشور، به دلیل وارد کردن آسیب‌هایی به دین از نظر مذهبی و عقایدی، ممنوع است. مشروبات الکلی نمونه‌ای از این کالاها هستند که در بخش‌های بالا نیز درباره آن صحبت کرده بودیم.

v ممنوعیت به دلیل امنیتی

مسئله‌های امنیتی دلیل و علت بعدی ممنوع شدن واردات کالاها هستند. بعضی از محصولاتی که به دلایل امنیتی واردات آن‌ها ممنوع است، در ذیل عنوان شده‌اند.

  • ماشین‌های جنگی
  • انواع سلاح
  • خمپاره
  • ابزارآلات و تجهیزات دیگر جنگی
دلایل ممنوعیت واردات برخی کالاها
دلایل ممنوعیت واردات برخی کالاها

v ممنوعیت به دلیل کیفیتی

 هستند برخی از کالاهایی که استاندارد جهانی را نداشته و نمونه آزمایشگاهی آن‌ها تایید نشده است. این مسئله همان مسئله کیفی است که موجب ممنوعیت واردات این نوع کالاها می‌شود.

کلام آخر

تجارت و واردات حوزه‌های حساسی هستند که وارد شدن به آن‌ها نیازمند اطلاعات زیادی است. مثلاً کسب اطلاعات لازم در مورد قوانین تجاری و شناخت انواع کالا برای تجارت از جمله مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شوند؛ به عبارت دیگر شناخت کالای مجاز، مشروط و ممنوع در واردات زیربنای شروع این کار هستند؛ چون برای داشتن یک تجارت موفق باید کالای مجاز وارد کرد.

از این رو برای کمک هر چه بیشتر به شما تجار و واردکنندگان عزیز، در این نوشتار، تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات را مورد بحث قرار دادیم تا مطالعه آن کمکی برای موفقیت تجاری شما باشد. اگر در این زمینه به مشکلی برخورد کرده یا سؤالی داشتید، مشاوران مجموعه علی والا آماده خدمت‌رسانی به شما هستند.

سؤالات متداول درباره تفاوت کالای مشروط و کالای ممنوع

  • اگر کالای ممنوع برای واردات را به گمرک وارد کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

 اگر شخصی قصد پرداختن به واردات قانونی را دارد، حتماً قبل از اقدام به واردات، کالای مدنظر خود را در سامانه جامع تجارت ثبت سفارش کرده و اگر مشکلی بود، اخطارهای لازم را دریافت می‌کند. در این صورت در مرحله ثبت سفارش و اظهار آن به گمرک، از وارد کردن این محصولات ممانعت به عمل آمده و در همان ابتدا جلوی این کار گرفته می‌شود؛ اما اگر فردی قصد داشته باشد از راه‌های غیرقانونی کالاهای ممنوع را به کشور وارد کند در صورت کشف در گمرک، مجازات خیلی سنگین مالی و جانی در انتظارش خواهد بود.

  • ترخیص از گمرک کالای مشروط و کالای ممنوع در واردات در صورت رفع غیرمجازی چگونه خواهد بود؟

اگر واردات این کالاها از سوی دولت و سازمان صمت مجاز اعلام شود، در لیست کالاهای مجاز برای واردات قرار گرفته و ترخیص آن‌ها نیز روند معمولی خود را طی خواهد کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

435 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.