درب خروج گمرک چه وظیفه ای دارد

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

گمرک به‌عنوان یک دروازه حائز اهمیت در مرزهای کشورها عمل می‌کند. درواقع این سازمان با توجه به قوانین و رویه‌های متمایز هر کشور فعالیت کرده و واردات و نیز صادرات أقلام و خدمات میان کشورها را تسهیل می‌بخشد. در مقاله درب خروج گمرک با ما همراه شوید.

درب خروج گمرک

ترخیص أقلام از درب خروج گمرک و همینطور شرایط انجام این فعالیت موضوع جالبی است که تعداد زیادی از افراد و تجار از نحوه انجام آن مطلع نیستند. تصمیم داریم تا در این مطلب، ابتدا شما را با تعریف گمرک آشنا کنیم و سپس شرح دهیم درب خروج گمرک چه وظیفه‌ای دارد.

برای واردات از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

فهرست مطالب:

  • تعریف گمرک
  • درب خروج گمرک
  • وظایف درب خروج گمرک
  • ارزیابی کدام دسته از أقلام در درب خروج گمرک ضروری است؟
  • خروج کالا از درب گمرک
  • فرایند حمل أقلام به ایران، بارنامه و اینکوترمز
  • خروج و ترخیص اقلام توسط شرکت علی والا

تعریف گمرک

براساس تعریفی که در حال حاضر واژه‌نامه بین‌المللی گمرک ارائه داده است، اداره گمرک اجراکننده‌ تمام قوانینی است که ضروری بوده برای واردات، صادرات و همینطور انبار کردن همه نوع اقلام اعمال شود. گمرگ درواقع نوعی سازمان دولتی به‌حساب می‌آید.

تعریف گمرک
تعریف گمرک

در تعریف دیگری که از طرف قانون و مقررات امور گمرکی بیان شده، اداره گمرک موظف بوده تا تمام مقررات و رویه‌های مربوط به ترخیص اقلام را اجرا کند. این أقلام شامل اجناس ورودی، خروجی، انبار شده و همینطور آن دسته که میان چند کشور مختلف جابه‌جا می‌شوند، تقسیم می‌گردند. درکل وظیفه اداره گمرک این بوده که روی ورود و همینطور خروج هر نوع محصولی در سطح بین‌المللی به‌خوبی نظارت داشته باشد.

درب خروج گمرک

امکان دارد درب خروج گمرک یکسری مشکلات را ایجاد کند. درصورتی که ماشین‌های سنگین جلوی درب قرار بگیرند، مطمئنا ترافیک سنگینی ایجاد خواهد شد. أقلام وارداتی توسط ماشین‌های سبک و نیز سنگین جابجا می‌شوند. اگر تمام ماشین‌ها همزمان حرکت کنند، این امر موجب شلوغی و نیز ایجاد مشکل می‌شود. امکان دارد برای ساخت درب اداره گمرک هزینه زیادی شده باشد، ولی ساخت جایگاهی که پروسه ترخیص اقلام را راحت‌تر کند، فوق‌العاده مهم است.

برای خرید از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

وظایف درب خروج گمرک

  • مورد بررسی قرار دادن بسته‌ها به این منظور که هیچ ایراد فیزیکی نداشته باشند. علاوه‌بر این بازدید ظاهری جهت انطباق تعداد بسته‌ها، و نیز همخوانی اطلاعات درج شده با اظهار‌نامه صورت می‌گیرد.
  • گاهی اوقات ضروری بوده که محتوای برخی از بسته‌ها در درب خروج اداره گمرک باز شده تا درواقع این اطمینان حاصل شود که تمام اطلاعات ثبت شده در اظهارنامه کاملا صحیح هستند.
  • نیاز است تعداد أقلام بررسی شده و همینطور مشخصات آن‌ها ثبت شود. قابل توجه بوده که امضای برگه و نیز نوشتن اسم و نام خانوادگی بررسی کننده ضروری است.
  • مورد دیگری که ضروری است انجام شود، نمونه‌گیری از أقلام بررسی شده و همینطور ثبت اطلاعات در اظهار‌نامه است.
  • مامور گمرک وظیفه دارد تمام اشکالات مربوط به اقلام را پس از مورد بررسی قرار دادن آنها در درب خروج اداره گمرک به‌دقت یادداشت کند.

ارزیابی کدام دسته از أقلام در درب خروج گمرک ضروری است؟

در صورتی که بار در مسیر قرمز قرار بگیرد، ضروری است که ارزیاب گمرک اجناس را مورد بررسی قرار دهد. این دسته از أقلام باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرند. سامانه EPL در حال حاضر به‌صورت خودکار أقلام را بررسی می‌کند و طبق شرایط و همینطور سوابق اظهارنامه اجناس را به یکی از ۳ مسیر سبز، قرمز و همینطور زرد محول می‌کند.

برای خرید از علی بابا با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

 بارهای قرار گرفته در مسیر قرمز، درواقع بیشتر از دو مسیر دیگر امکان دارد دچار آسیب شوند.  جهت ترخیص این اقلام زمان زیادی نیاز است. شایان ذکر بوده که حداقل ۲۴ ساعت زمان نیاز است تا ارزیاب اداره گمرک، بتواند اقلام را به‌درستی مورد بررسی قرار دهد. البته تنها این فعالیت را برعهده ندارد، بلکه نوشتن و همینطور ثبت گزارش ارزیابی نیز به‌وسیله این فرد انجام می‌شود.

ارزیابی کدام دسته از أقلام در درب خروج گمرک ضروری است؟
ارزیابی کدام دسته از أقلام در درب خروج گمرک ضروری است؟

خروج کالا از درب گمرک

دریافت پروانه ترخیص نخستین کاری بوده که ضروری است صورت بگیرد تا بعد از آن ترخیص اقلام از درب ورود اداره گمرک انجام شود. بعد از دریافت پروانه، شخص ترخیص‌ کار، اقدامات مربوط به مجوز بارگیری را به‌درستی انجام می‌دهد. این مجوز حائز اهمیت نیز در همین اداره صادر خواهد شد و نیازمند بررسی دقیق توسط مسئول درب خروج است.

پس از صدور مجوز‌های مورد نیاز، فرد ذینفع با دراختیار داشتن مستندات به انبار مراجعه خواهد کرد. در این بخش تسویه حساب انجام شده و پس از آن بارگیری اقلام انجام می‌شود. اجازه نهایی خروج اقلام را انباردار صادر خواهد کرد. بعد از اتمام همه‌ی این کار‌ها، ذینفع قادر خواهد بود جهت ترخیص اقلام از درب ورود اداره گمرک اقدام کند.

خروج اقلام از درب اداره گمرک شامل یکسری مراحل و همینطور تشریفات قانونی بوده که از میان آن‌ها درواقع می‌توانیم به‌ثبت مندرجات پروانه و همینطور شماره بیجک و نیز صدور پته عبور اشاره کنیم. اگر در هنگام بررسی مستندات، موردی پیش نیاید، اقلام را می‌توان به‌سادگی از درب خروج اداره گمرک ترخیص کرد.

ولی در صورتی که مشکلی بوجود بیاید، فرد موظف به پرداخت جریمه سنگینی خواهد شد. علاوه‌براین د‌ر‌صورت پرداخت نکردن مابه‌التفاوت، فرد به‌هیچ عنوان نمی‌تواند ترخیص اقلام را انجام دهد. اگر اقلام غیر مجاز باشند، به هیچ وجه نمی‌توان آنها را از اداره گمرک ترخیص کرد و درنهایت در انبار تخلیه می‌شوند.

فرایند حمل أقلام به ایران، بارنامه و اینکوترمز

در ادامه به شیوه‌هایی اشاره می‌کنیم که اقلام از طریق آن‌ها به ایران وارد می‌شوند.

  • امکان دارد أقلام از طریق راه‌های ‌دریایی به ایران وارد شوند.
  • درصورتی که فرودگاه مد نظرتان کارگو داشته باشد، اقلام را می‌توان از مسیر هوایی وارد ایران کرد.
  • برخی از أقلام تنها از طریق راه‌های زمینی می‌توانند وارد شوند. درواقع ‌این أقلام از کشور‌های اروپایی تهیه و خریداری شده و درنهایت از طریق مرز تاجر به کشور وارد می‌شوند.

خروج و ترخیص اقلام توسط شرکت علی والا

مجموعه علی والا، همه‌ی خدمات مربوط به ترخیص اقلام از اداره گمرک و همینطور واردات را ارائه می‌دهد. این مجموعه با تجربه فراوان در حوزه واردات أنواع اقلام از کشور‌ بزرگ چین، انتخاب خوبی برای تجار گرامی به حساب می‌آید. به علی والا اعتماد کنید و واردات أقلام مورد نظرتان را به این مجموعه معتبر و کاربلد بسپارید.

خروج و ترخیص اقلام توسط شرکت علی والا
خروج و ترخیص اقلام توسط شرکت علی والا

سخن پایانی

ما در این مطلب سعی کردیم تا در رابطه با وظایف درب خروج گمرک مطالبی را شرح دهیم. افرادی که تصمیم دارند فعالیت خود را در زمینه واردات أنواع أقلام شروع کنند اما اطلاعات زیادی درباره شیوه انجام آن ندارند، قادر خواهند بود علاوه‌بر مطالعه این مطلب به قسمت وبلاگ علی والا مراجعه کرده و در رابطه با شیوه ترخیص أقلام از اداره گمرک اطلاعات خیلی بیشتری کسب کنند.

سوالات متداول درباره درب خروج گمرک

  • منظور از درب خروج اداره گمرک چیست؟

اصطلاح درب خروج گمرک هنگامی به کار می‌رود که پروسه بازرسی بار وارداتی به پایان رسیده باشد. قابل توجه بوده که در این هنگام صاحب أقلام ضروری است با تمامی مستندات به مسئول درب خروج اداره گمرک مراجعه کرده تا این شخص بعد از بررسی مستندات مجوز بارگیری و نیز خروج بار تجاری از اداره گمرک را صادر کند.

  • برای ترخیص بار تجاری از اداره گمرک به چه مستنداتی نیاز است؟

از جمله مستندات مورد نیاز جهت ترخیص أقلام از اداره گمرک می‌توان به مواردی همچون کارت بازرگانی، گواهی مبداء و نیز گواهی ترخیصیه، بیمه‌نامه و همینطور بارنامه محموله تجاری، همه‌ی مجوزات ضروری با توجه به نوع محصول، پیش فاکتور و نیز اظهارنامه گمرکی اشاره کرد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

212 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.