قوانین رهن کشتی و رهن دریایی چگونه است؟

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

موضوع رهن کشتی و نیز رهن دریایی به‌عنوان یکی از موضوعات حقوق بین‌الملل از اهمیت خیلی زیادی برخوردار است.

رهن کشتی

درواقع درحال حاضر در حقوق جهانی رهن کامل کشتی یا حتی رهن بار کشتی از جمله مسائل حائزاهمیت بوده و مورد توجه قانون دریایی ایران تلقی می‌شود. به همین علت در ادامه این مطلب قصد داریم قوانین رهن کشتی و نیز رهن دریایی را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین همراهمان شوید.

برای واردات از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

فهرست مطالب:

  • رهن دریایی چه آثاری دارد؟
  • رهن کشتی به‌ چه صورت انجام می شود؟
  • آیا امکان رهن بار کشتی نیز وجود دارد؟
  • رهن کشتی شامل چه قسمت هایی از مال می شود؟
  • معرفی گروه تجاری علی‌والا

رهن دریایی چه آثاری دارد؟

رهن دریایی کشتی دارای یکسری آثار و پیامدهای گوناگونی بوده که در حوزه حقوق دریایی و بین‌الملل فوق‌العاده تأثیرگذار هستند. ماده ۴۵، ۴۶ و همینطور ۵۰ قانون دریایی به برخی از آثار رهن کشتی ونیز رهن دریایی به‌خوبی اشاره کرده است، برخی از آثار رهن دریایی عبارتند از:

  • حق تقدم: باتوجه داشتن به این امر که کشتی دارای ارزش ودرواقع قیمت فوق‌العاده بالایی است اغلب به‌طور رهن مازاد مورد وثیقه واقع خواهد شد.

در این‌ حالت براساس ماده ۴۶ قانون دریایی درصورتی که شخص با طلبکاران متعدد و خیلی زیادی روبه‌رو باشد طلبکاران بر بستانکاران مؤخر کاملا حق تقدم خواهند داشت. منظور این بوده که قادر خواهند بود در‌صورت عدم وصول طلب، کاملا حق خود را از کشتی ودرواقع مقدم بر دیگر طلبکاران دریافت کنند.

  • رهن دریایی چه آثاری دارد؟
    رهن دریایی چه آثاری دارد؟

    حق تعقیب: طبق ماده ۴۵ قانون دریایی هم‌اکنون حق‌رهن از حقوق عینی بوده و با فروش و همینطور انتقال کشتی از بین نخواهد رفت مگر در مواردی خاص که به‌موجب این قانون حائزاهمیت پیش‌بینی شده است. درواقع به بیانی دیگر طبق قوانین وضع شده در رابطه با رهن و نیز وثیقه حقوق مرتهن با انتقال دادن مال مورد رهنی به‌هیچ عنوان از بین نخواهد رفت.

  • حق فروش: درحقیقت یکی از بدیهیات در رابطه با رهن و نیز وثیقه آن بوده که اگر دین شخص بستانکار پرداخت نشود وی قادر خواهد بود ازطریق وجه مورد وثیقه و نیز فروش آن تمام طلب خود را بدست آورد.

 این قاعده در رابطه با رهن دریایی نیز به‌خوبی اعمال شده و قابل توجه بوده که درصورت عدم پرداخت طلب شخص طلبکار و احراز تمام شرایط و همین‌طور اعلام به‌موقع درخواست شخص طلبکار به‌طرفین و درنهایت آگاهی‌رسانی ازطریق نشر در یکسری جراید مطمئنا دادگاه اقدام به‌فروش کشتی موردنظر خواهد کرد.

برای خرید از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

رهن کشتی به‌ چه صورت انجام می‌شود؟

یکی از مسائل حائز‌اهمیت و بحث‌برانگیز در رابطه با رهن کشتی در قانون دریایی درواقع آن است که آیا هم‌اکنون رهن در این مورد مانند رهن در قانون مدنی بوده و همینطور دارای احکام و نیز آثار یکسانی هستند؟ در جواب باید بگوییم که رهن دریایی و همینطور رهن براساس قانون مدنی دارای ماهیت کاملا یکسانی هستند اما در آثار و نیز احکام ویژه خود دارای برخی تفاوت‌ها خواهند بود. به‌همین علت ما در ادامه قصد داریم مشخصات رهن کامل کشتی در قانون دریایی را مورد بررسی قرار دهیم.

·       در قانون دریایی رهن کامل کشتی نیازمند قبض نیست

طبق قانون مدنی، قبض درواقع شرط صحت عقود عینی بوده، با این وجود در رهن کامل کشتی قبض شرط صحت محسوب نمی‌شود و چنانچه هیچ‌ قبضی صورت نگیرد درواقع به‌صرف ایجاب و قبول مطمئنا ما با یک عقد کامل مواجه خواهیم بود. شاید یکی از علت‌های این تفاوت ماهیت کشتی وهمینطور قابلیت حمل آن باشد.

·       رهن کشتی موجب ایجاد حق عینی می‌شود

درکل فلسفه و نیز ماهیت رهن بوجود آوردن حق عینی است. درواقع حق عینی در این جهت بوده که شخص دارنده حق قادر باشد در هر تایمی به حق خود در مقابل دیگر افراد استناد کند. رهن نه تنها در حقوق مدنی بلکه در حقوق دریایی نیز متضمن حق عینی بوده وهمینطور از دیون ممتاز به‌حساب می‌آید.

·       رهن دریایی احتیاج به‌تنظیم یک سند کاملا رسمی دارد

رهن جزو عقود عینی نبوده و هیچ نیازی به قبض نداشته ولی یکی از تشریفات اساسی وحائزاهمیت تشکیل‌دهنده این عقد درواقع تنظیم سندی کاملا رسمی جهت توثیق است. بنابراین اگر در رهن کامل کشتی تنظیم سندی کاملا رسمی و حتی سندی کاملا عادی صورت نگیرد مطمئنا رهن بی‌اعتبار خواهد بود.

رهن کشتی به‌ چه صورت انجام می‌شود؟
رهن کشتی به‌ چه صورت انجام می‌شود؟

·       تنها فرمانده کشتی اجازه رهن کشتی را دارد

رهن گذاشتن کشتی مسئله پرمسئولیت و حائز‌اهمیتی بوده و می‌تواند یکسری عواقب را به‌همراه داشته باشد. به‌همین علت گفته می‌شود فقط فرمانده کشتی است که اجازه دارد کشتی موردنظر را به رهن گذارد. درواقع براساس ماده ۸۷ قانون دریایی، درحال‌حاضر هیچ شخصی به‌جز خود فرمانده کشتی قادر نخواهد بود کشتی موردنظر را در رهن قرار بدهد.

آیا امکان رهن بار کشتی نیز وجود دارد؟

در رابطه با رهن محموله کشتی طرف معامله افراد مالک و نیز صاحبان محموله هستند. در این امر، مالکیت کشتی مطرح نیست ودرواقع مالکیت محموله‌ها بوده که مورد توجه قرار می‌گیرد.

برای خرید از علی بابا با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

شایان ذکر بوده که رهن محموله کشتی در قانون دریایی به‌خوبی پیش‌بینی شده است؛ ولی باتوجه به اینکه این رهن امکان دارد خلاف حقوق مکتسبه صاحبان محموله باشد فوق‌العاده محدود شده است. به‌همین علت رهن گذاشتن محموله کاملا بستگی به اجازه فرمانده کشتی دارد.

باتوجه به ماده ۱۰۲ قانون دریایی می‌توان به این امر پی برد که رهن محموله کشتی از سمت فرمانده در شرایطی امکان‌پذیر خواهد بود که وام برای تعمیر، دیگر مخارج فوق‌العاده کشتی، محموله آن و یا جهت تعویض برخی قطعاتی باشد که به‌علت حوادث دریایی کاملا از بین رفته‌اند.

رهن کشتی شامل چه قسمت هایی از مال می شود؟

در رهن کشتی یکسری موارد مانند کشتی‌های در حال ساخت، برخی کشتی‌های آماده بهره‌برداری وهمینطور کشتی‌های حامل محموله وجود دارند. سؤالی که هم‌اکنون مطرح است آن بوده که آیا امکان رهن این بخش از کشتی‌ها نیز وجود دارد یا نه؟ در جواب باید بگوییم که براساس قانون دریایی تمام مفهوم کشتی قابل رهن بوده که این موارد به‌طور کامل در ادامه آورده شده‌اند:

  • تمام کشتی‌های در حال ساخت
  • تمام کشتی‌های در حال بهره‌برداری
  • محموله کشتی
  • کرایه باربری
  • وسایل و همینطور ملحقات کشتی نظیر دکل، دوار، لنگر ودرواقع سکان، بدنه و موتور
رهن کشتی شامل چه قسمت هایی از مال می شود؟
رهن کشتی شامل چه قسمت هایی از مال می شود؟

معرفی گروه تجاری علی‌والا

کمپانی بازرگانی علی والا ازجمله قابل‌ اعتماد‌ترین و بهترین کمپانی‌ها در حوزه تجارت بین‌المللی است. این کمپانی با کادری مجرب و کاربلد آماده خدمت‌رسانی به بازرگانان عزیز بوده، اگر سؤالی درباره قوانین رهن کشتی و رهن دریایی داشتید حتماً از متخصصان علی والا بپرسید.

سخن پایانی

در این مطلب از بازرگانی علی والا رهن کشتی و نیز رهن در قانون دریایی را مورد بررسی قرار دادیم. توصیه ما به شما بازرگانان عزیز این است که به‌منظور انجام فعالیت‌های فوق‌العاده مهم تجاری خود، به متخصصان و همینطور کارشناسانی که در این حیطه درحال فعالیت هستند مراجعه کرده و با دریافت مشاوره تخصصی از آنها اطلاعات لازم را کسب کنید تا هیچ مشکلی حین رهن کشتی و همینطور رهن بار کشتی نداشته باشید.

سوالات متداول درباره رهن کشتی

  • بهترین کمپانی بازرگانی واردات اقلام از چین کدام است؟

کمپانی علی‌والا هم‌اکنون با داشتن سابقه درخشان و هیمنطور تجربه بالا در حیطه واردات انواع اقلام از چین بهترین گزینه به‌منظور واردات از چین است.

  • آیا واردات فعالیتی سخت است؟

با توجه داشتن به محدودیت‌هایی که هم‌اکنون دولت برای واردات اقلام اعمال کرده است، می‌توان گفت که بله واردات اقلام در مقایسه با صادرات اجناس به‌مراتب سخت‌تر است.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

49 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.