آیا راه‌های آبی امکان روابط بازرگانی بیشتری را فراهم می کند

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

امروزه با توجه به گسترش چشم‌گیر تجارت و دادوستد أقلام، همه کشورها به‌دنبال شیوه‌هایی هستند که بتوانند به واسطه آنها روابط بازرگانی خود را توسعه و بهبود ببخشند. همان‌طور که مطلعید برای دادوستد اقلام و ایجاد روابط با دیگر کشورهای خارجی شیوه‌ها گوناگونی وجود دارد؛ یکی از این شیوه‌ها، راه‌‌های آبی یا درواقع همان دریاها هستند.

راه‌های آبی

دریاها از گذشته تاکنون به‌عنوان مسیری جهت جابه‌جاکردن انواع اقلام و مسافران استفاده می‌شدند؛ حال سؤالی که در این میان مطرح است، این بوده که: آیا راه‌‌های آبی یا همان دریاها امکان روابط بازرگانی بهتر و نیز بیشتر را فراهم می‌کنند؟ یا خیر؟ با نگاهی به تاریخ و همینطور مقایسه روابط اقتصادی یکسری کشورهایی که به برخی آب‌های آزاد، راه دارند با دیگر کشورها می‌توان به این نتیجه رسید که جواب قطعی این سؤال رایج مثبت است.

برای واردات از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

فهرست مطالب:

  • اهمیت حمل و نقل دریایی در تجارت
  • راه‌‌های آبی چگونه موجب افزایش روابط بازرگانی می شوند؟
  • مراحل حمل اقلام از طریق راه‌‌های آبی
  • معرفی گروه تجاری علی والا

اهمیت حمل و نقل دریایی در تجارت

یکی از رکن‌های اصلی و حائز اهمیت تجارت در سطح بین‌المللی، حمل‌ونقل دریایی اقلام است؛ به‌طوری‌که برای جابه‌جایی اجناس فوق‌العاده بزرگ و مهم از برخی راه‌های آبی استفاده می‌شود. امروزه حمل‌ونقل آبی یا دریایی عبارت بوده از جابه‌جایی افراد، اقلام از طریق اقیانوس‌ها، دریاها، برخی رودها و درواقع هر مسیر آبی دیگر. به‌‌علت اثرگذاری ترابری دریایی بر روی قیمت تمام شده اقلام، راه‌‌های آبی بر روی روابط بازرگانی تأثیر چشم گیری گذاشته و موجب ایجاد محیط رقابتی شده‌اند.

برای خرید از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

اقلام جابجا شده از طریق مسیر‌های دریایی همان‌طور که قبلاً نیز بیان کردیم معمولاً فوق‌العاده حجیم بوده و وزن خیلی زیادی دارند؛ بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان آن‌ها را با دیگر روش‌های حمل‌ونقل رایج جابه‌جا کرد؛ علاوه‌بر این اغلب این اقلام داری عمر زیاد و ودرواقع اجناس فاسدنشدنی هستند؛ زیرا حمل‌ونقل دریایی درمقایسه با دیگر وسیله‌های حمل، تایم خیلی زیادی می‌خواهد و أقلام طی مدت‌زمان طولانی به مقصد نهایی می‌رسند.

اهمیت حمل و نقل دریایی در تجارت
اهمیت حمل و نقل دریایی در تجارت

تجاری که جهت جابه‌جایی محصولات خود از این شیوه استفاده کرده ونیز افرادی که هم‌اکنون از این طریق سفر می‌کنند، اغلب زمان برایشان اهمیت چندانی ندارد. از معایب قابل توجه دیگر این شیوه حمل می‌توان به این مسئله اشاره کرد که متاسفانه تمام کشورهای جهان به آب‌های آزاد دسترسی ندارند؛ به‌همین علت نمی‌توانند مسافران یا أقلام را از سایر راه‌های آبی پذیرش کنند.

با وجود همه‌ی این مسائل شیوه حمل آبی همواره به‌عنوان پیشتاز در حوزه تجارت نقش حائز اهمیتی ایفا می‌کند و موجب افزایش روابط بازرگانی میان کشورها می‌شود؛ ولی چگونه؟ در ادامه به بررسی این امر می‌پردازیم.

برای خرید از علی بابا با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

راه های آبی چگونه موجب افزایش روابط بازرگانی می شوند؟

  • راه‌‌های آبی امروزه امکان واردات و صادرات أقلام از کشورهایی که تنها ازطریق مسیرهای آبی در‌دسترس هستند را ممکن کرده است.
  • تجارت از طریق مسیر‌های آبی کاملا امن بوده و درمقایسه با دیگر روش‌ها هزینه به‌مراتب کمتری دارد.
  • امکان انتقال بارهای فوق‌العاده حجیم با وزن بیش‌ از ۵۰۰هزار تن را برای بازرگانان فراهم می‌کند؛ این میزان بار را به هیچ وجه نمی‌توان ازطریق مسیر‌های هوایی و یا حتی زمینی منتقل کرد.
  • در حمل اقلام از طریق دریا، قیمت تمام شده اجناس برای بازارهای مصرفی به‌مراتب کاهش‌یافته و درنهایت تقاضا برای آن محصولات بیشتر می‌شود.
  • یکی از اقلام اساسی که ما به دیگر کشورهای خارجی صادر می‌کنیم نفت بوده و همان‌طور که مطلع هستید حجم انبوهی از نفت از مسیر دریا مبادله می‌شود.
  • مسیرهای آبی در حمل و نیز جابه‌جایی محموله‌های مرتبط با تجارت بین‌المللی و همینطور مبادلات فرا مرزی نقش ویژه‌ای داشته و به‌نوعی می‌توان گفت که هم‌اکنون به‌عنوان قلب تپنده اقتصاد حمل‌ونقل کشورمان ایران به‌شمار می‌روند.
  • ایمن‌ترین شیوه برای حمل محموله‌های فوق‌العاده حجیم، دریاها هستند.
  • علاوه‌بر همه این‌ موارد، کشور ما با ۴ کشور درجهان مرز زمینی و نیز دریایی و با ۸ کشور دارای مرز آبی بوده؛ در حالی که تقریبا یک‌سوم از مرزهای ایران با دیگر کشورهای جهان را مرزهای خاکی تشکیل می‌دهند، هم‌اکنون سهم ۹۳ درصدی از صادرات اقلام و ۸۳ درصدی از واردات اقلام را دریاها به‌خود اختصاص داده‌اند. مطمئنا این نسبت‌به سهم ۷درصدی مرزهای زمینی بسیار درصد بالایی بوده و درکل این امر یعنی افزایش و توسعه روابط بازرگانی از طریق مسیرهای آبی!

مراحل حمل اقلام از طریق راه های آبی

جمع‌کردن مستندات مرتبط با اقلام صادراتی، نخستین مرحله در حمل‌ونقل اقلام از طریق مسیرهای آبی است. بعد از ارائه تمام این مستندات به گمرک مواردی همچون: پروانه گمرکی، کارت بازرگانی وهمینطور بارنامه و دیگر مستندات موردنیاز ازطرف موسسات قانونی حمل‌ونقل دریایی ایران و همینطور مراجعه ذی‌ربط آن به شخص تاجر یا نماینده قانونی وی صادر خواهد شد.

 بعد از صدور مستندات مورد نیاز، اقلام بسته‌بندی شده و سپس بارگیری آن‌ها شروع می‌شود؛ مراحل بیان شده تا اینجا مربوط به صادرات اجناس بودند؛ در واردات اقلام اوضاع فرق کرده و به‌مراتب پیچیده‌تر می‌شود؛ درواقع موقعی که کشتی حامل محموله‌های وارداتی وارد بنادر کشور ایران می‌شوند، مأموران بهداشت و سازمان گمرک برای بازرسی محموله وارد عرشه کشتی می‌شوند.

درصورتی که کشتی از طرف برخی کشورهای خارجی باشد پس از بازرسی اقلام مواردی همچون نوع کشتی، اسم هدایت‌کننده آن، تعداد دقیق پرسنل، کشوری که کشتی باری متعلق به آن بوده و اقلامی که واردات آنها به ایران کاملا غیرمجاز است همچون مشروبات الکلی و موادمخدر هم به‌خوبی مورد برسی قرار می‌گیرند.

درصورتی که کشتی حامل اقلام غیرمجاز باشد، بازرسان اداره گمرک آن‌ها را از اقلام مجاز تفکیک کرده و سپس به انبار مخصوصی انتقال می‌دهند؛ اقلام مجاز نیز به انبار دیگری ارسال می‌شوند. پس از اینکه اقلام وارداتی وارد انبار شدند، شخصی که صاحب محموله است قادر خواهد بود با طی کردن مراحلی معین، اجازه ترخیص اقلام را دریافت کرده و سپس آنها را از سازمان گمرک خارج کند.

مراحل حمل اقلام از طریق راه های آبی
مراحل حمل اقلام از طریق راه های آبی

معرفی گروه تجاری علی والا

در این مطلب یکی از انواع شیوه‌های حمل‌ونقل اجناس تجاری را بررسی کرده و نیز تأثیر آن بر توسعه روابط بازرگانی را بیان کردیم. اگر سؤالی در رابطه با انواع شیوه‌های حمل‌ونقل دارید یا نمی‌دانید هم‌اکنون مناسب‌ترین نوع حمل برای اقلام تجاری شما کدام است، متخصصان ما در علی والا آماده هستند تا به تمام سوالات شما پاسخ داده و شما تجار گرامی را در رسیدن به اهداف بزرگ خود، یاری دهند.

سخن نهایی

در این مطلب از وبلاگ علی والا ما تلاش کردیم یکی از انواع شیوه‌های حمل‌ونقل اقلام تجاری را مورد بررسی قرار داده و تأثیر آن بر توسعه روابط بازرگانی را بازگو کنیم؛ پس از مطالعه این مطلب متوجه شده‌اید که مسیرهای آبی چقدر برای کشورمان حائز اهمیت و نیز حیاتی هستند.

ایران هم‌اکنون در یک منطقه جغرافیای فوق‌العاده خاص قرار داشته و به تعداد زیادی از کشورهای خارجی از طریق دریا راه دارد؛ مطمئنا این یک شرایط مطلوب برای کشور ما بوده تا از همه‌ی ظرفیت‌های ترانزیتی خود استفاده کرده وهمینطور از دریاها جهت درآمدزایی بیشتر بهره ببرد.

سوالات متداول درباره راه‌‌های آبی

  • بهترین مجموعه بازرگانی واردات از کشور چین کدام است؟

مجموعه علی والا با داشتن سابقه درخشان و تجربه بالا در حوزه واردات از کشور چین بهترین گزینه جهت واردات محصولات از چین است.

  • آیا ضروری است جهت انجام کارهای واردات به کشور چین سفر کنیم؟

خیر، ضروری نیست که شما شخصا جهت انجام کارهای واردات به کشور چین سفر کنید، بلکه قادر خواهید بود اینکار را به یک شخص فورواردر بسپارید.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

69 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.