نرخ ارز برای ترخیص کالا

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

در گمرکات هزینه‌های متعددی جهت انجام عملیات گمرکی همچون انبارداری، تخلیه، بارگیری، آزمایش و همینطور کارشناسی از بازرگانان گرامی دریافت می‌شود؛ ازجمله هزینه‌های حائز اهمیت دیگر می‌توان به هزینه‌ ترخیص أقلام اشاره کرد. در اظهارنامه گمرکی یکسری از این هزینه‌ها محاسبه و تعیین می‌شوند و برخی دیگر جدا از اظهارنامه و درواقع به‌موجب قبض درآمد، وصول می‌شوند. یکسری از هزینه‌های گمرکی همچون هزینه ترخیص، کاملا جدا از حقوق ورودی اخذ می‌شود. در ادامه با مقاله نرخ ارز برای ترخیص کالا با ما همراه شوید.

نرخ ارز برای ترخیص کالا

۴% ارزش گمرکی اقلام به‌علاوهٔ سود بازرگانی برابر با حقوق ورودی خواهد بود که مسئولیت وصول آن برعهده سازمان گمرک است و به واردات قطعی اجناس تعلق می‌گیرد. پس از اشنایی باهزینه‌های گمرک، یک مفهوم حائز اهمیت و فوق‌العاده تأثیرگذار بر این هزینه‌ها که بسیاری از افراد فعال در حوزه تجارت با آن آشنا و مواجه هستند درواقع نرخ ارز برای ترخیص کالا و البته تأثیر آن در تجارت است. جهت آشنایی بیشتر در ادامه با علی والا همراه باشید.

برای واردات از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

فهرست مطالب:

  • منظور از نرخ ارز برای ترخیص کالا چیست؟
  • محاسبه نرخ ارز برای ترخیص أقلام وارداتی چه اهمیتی دارد
  • نحوه بیان نرخ ارز در ترخیص أقلام
  • انواع نرخ ارز در ایران جهت ترخیص کالا
  • نرخ ارز در گمرکات جهت ترخیص کالا
  • معرفی مجموعه بازرگانی علی والا

منظور از نرخ ارز برای ترخیص کالا چیست؟

 در ساده‌ترین شکل می‌توان اینگونه بیان کرد، آن میزان از واحد پولی یک منطقه که درازاء هرواحد از پول منطقه دیگر باید پرداخت شود درواقع همان نرخ ارز است (به‌عنوان مثال هم‌اکنون دلار به پول ایران برابر با ۲۵ تومان است).

برای خرید از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

درواقع نرخ ارز محاسباتی ارزش گمرکی اقلام وارداتی و نیز هزینه ترخیص، باتوجه به ماده ۱۴ قانون مسائل گمرکی و نیز براساس برابری نرخ ارز اعلام شده ازطرف بانک مرکزی است. جهت درک بیشتر و بهتر، قصد داریم اهمیت محاسبه نرخ ارز برای اقلام وارداتی را بررسی کنیم، بنابراین همراهمان باشید.

منظور از نرخ ارز برای ترخیص کالا چیست؟
منظور از نرخ ارز برای ترخیص کالا چیست؟

محاسبه نرخ ارز برای ترخیص أقلام وارداتی چه اهمیتی دارد

با توجه به اهمیت بالایی که ارزش مبادله‌ای أقلام وارداتی در سایر بازارهای داخلی یک کشور دارد و البته ایفای نقش آن در تعداد زیادی از مؤلفه‌های بازار و به‌خصوص در قیمت نهائی أقلام داخلی، بانک مرکزی ایران همواره نسبت به‌ تعیین دقیق ارزش برابری تمام ارزهای مورد استفاده در سایر معاملات خارجی اقدام کرده است.

درواقع ارزش‌گذاری تمام ارزهای رایج در اقتصاد جهانی، هم‌اکنون با ارز مبدأ یعنی دلار است؛ در کشورمان ایران نیز، نقش مبنایی جهت محاسبه دقیق ارزش برابری با ریال برای همه‌ی ارزهای مورد استفاده در سایر معاملات خارجی را هم‌اکنون دلار بازی می‌کند.

جالب است بدانید که در معاملات جهانی، در حال حاضر محاسبه ارزش برابری طبق نظام ارز آزاد یا درواقع بازار آزاد جهانی که درحقیقت همان نظام شناور ارزی بوده صورت می‌گیرد. نرخ ارز آزاد درواقع تابع قوانین عرضه و نیز تقاضای ارز است.

برای خرید از علی بابا با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

ولی در یکسری از کشورها همچون ایران جهت کنترل مناسب بازار، نرخ محاسباتی برای مبادله أقلام وارداتی الزاما آن نرخی که درسایر بازارهای آزاد جهانی استفاده می‌شود، نبوده و درحقیقت درهنگامی که هدف دولت، حمایت از واردات اجناسی خاص باشد، به‌جای مورد استفاده قرار دادن نرخ ارز آزاد از نظامی تحت عنوان نظام کنترل ارزی استفاده می‌کند.

به این معنا که جهت واردات آن أقلام خاص، نرخی به‌مراتب پائین‌تر و مناسب‌تر از نظام ارز آزاد برای تجار گرامی درنظر گرفته می‌شود تا اینگونه واردات آن اقلام تسهیل شده و درنهایت تاجران عزیز نیز به واردات اجناس ترغیب شوند؛ در چنین کشورهایی معمولا چند نوع نرخ ارز را می‌توان در بازار مشاهده کرد.

نحوه بیان نرخ ارز در ترخیص أقلام

برای بیان نرخ ارز تنها دو شیوه وجود دارد که عبارتند از:

  1. در نخستین شیوه، مبنای محاسبه ارزهای خارجی درواقع همان پول رایج منطقه یا پول ملی قرار می‌گیرد. به‌عنوان مثال محاسبه خواهد شد که درازاء یک ریال، دقیقا چند دلار باید پرداخت کنیم. شایان ذکر است که این شیوه اغلب در کشورهایی همچون انگلیس که هم‌اکنون ارزش پول ملی آن به‌مراتب بالاتر از دلار بوده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  2. در شیوه بعدی مبنای اصلی را واحد پولی خارجی قرار خواهند داد به‌گونه‌ای که محاسبه خواهد شد چند واحد از پول ملی نیاز است درازاء هر واحد از وجه خارجی پرداخت شود. مجددا یک مثال بسیار ساده از کشور خودمان! در شیوه دوم محاسبه خواهد شد برای هر یک دلار دقیقا چند ریال باید پرداخت کنیم. با توجه داشتن ‌به ارزشی که دلار هم‌اکنون در بازار معاملات جهانی دارد، شیوه دوم اغلب مرسوم‌تر است.

انواع نرخ ارز در ایران جهت ترخیص کالا

ما در ایران، همواره باوجود سیاست‌های پولی دولت و نیز بانک مرکزی، با تعدادی نرخ ارز در بازار رو‌به‌رو بوده‌ایم که در ادامه به‌بررسی برخی از آنها می‌پردازیم:

  1. نرخ ارز دولتی: این نرخ به‌وسیله دولت و درواقع باهدف حمایت از واردات أقلام اساسی به‌تجار تعلق‌گرفته و می‌توان گفت که هم‌اکنون پائین‌ترین نرخ ممکن محسوب می‌شود.
  2. نرخ ارز ترجیحی: جالب است بدانید که ارز ۴۲۰۰ تومانی، درواقع همان ارز ترجیحی بوده و شوک قیمتی که پس از حذف این ارز حائز اهمیت به اقتصاد کشور ایران وارد خواهد شد، موجب حفظ این ارز شده است.

در این بین صرافی‌ها نقش واسطه را ایفا می‌کنند و دولت کشور هیچ نقش پررنگی در این بازار نداشته و درواقع این یک بازار فرامرزی بوده به‌طوری‌که تحریم‌های گوناگون نیز تاثیر بزرگی بر آن و سایر معاملات صورت‌گرفته آن ندارند.

انواع نرخ ارز در ایران جهت ترخیص کالا
انواع نرخ ارز در ایران جهت ترخیص کالا

نرخ ارز در گمرکات جهت ترخیص کالا

براساس ماده ۱۴ قانون مسائل گمرکی، نرخ ارزی که هم‌اکنون برای واردات أقلام در سازمان‌های گمرک کشور در‌نظر گرفته می‌شود، درواقع نرخ اعلام شده ازطرف بانک مرکزی و نیز دولت است. تمام أقلام وارد شده به کشور ایران با هر نوع ارزی که تهیه شده باشند، قطعا محاسبات گمرکی آنان براساس نرخ رسمی ارز انجام خواهد شد.

با توجه به این امر که امکان دارد نرخ ارز بانک مرکزی، به‌طور دائم درحال تغییر باشد، هیچگونه معیار ثابت و نیز اساسی در دسترس نیست. بنابراین محاسبه نرخ ارز اقلام وارداتی و عوارض گمرکی و همینطور دریافت حقوق طبق نرخ ارز در روز است.

معرفی مجموعه بازرگانی علی والا

کمپانی معتبر و قابل اعتماد علی والا با در اختیار داشتن کارمندانی دقیق و سختکوش هم‌اکنون آماده ارائه أنواع خدمات به شما بازرگانان عزیز بوده، بنابراین اگر در حوزه ترخیص أقلام و مسائل مربوطه با مشکلاتی مواجه هستید، قادر خواهید بود به این مجموعه بزرگ مراجعه کرده و از خدمات متنوع آن بهره ببرید.

معرفی مجموعه بازرگانی علی والا
معرفی مجموعه بازرگانی علی والا

سخن پایانی

تغییر نرخ ارز و سایر مسائل مرتبط با آن، ازجمله مفاهیم حائز اهمیت اقتصادی هستند به‌شکلی که اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند به نسبت آن هزینه ترخیص اقلام افزایش ‌یافته و درنهایت قیمت تمام شده محصول هنگامی که به‌دست کاربر می‌رسد افزایش می‌یابد.

این فقط یک بخش کوچک از تأثیر ارز بر روی بازار داخلی است؛ بنابراین افرادی که به‌دنبال تجارت و نیز ترخیص و… هستند نیاز است از نرخ ارز جهت ترخیص أقلام آگاهی داشته باشند تا درنهایت دچار ضرر مالی نشوند. جهت آگاهی بیشتر در این حوزه می‌توانید با مشاوران ما در علی والا تماس بگیرید.

سوالات متداول درباره نرخ ارز برای ترخیص کالا

  • واردات قطعی چیست؟

یعنی واردات اقلامی که به‌منظور مصرف و درمواقعی فروش، وارد کشور موردنظر شده و پس از انجام تمام تشریفات قطعی گمرکی، ترخیص می‌شوند.

  • منظور از هزینه گمرکی چیست؟

تمام هزینه‌های مربوط به خدمات گمرکی همچون تخلیه، بارگیری، انبارداری و همینطور کارشناسی محصول را هزینه گمرکی می‌گویند. تمام این هزینه‌ها را هیات وزیران مشخص کرده و به اداره گمرک، ابلاغ می‌کند.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

427 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.