پهلودهی یا پهلوگیری کشتی چیست؟

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

پهلودهی یا پهلوگیری کشتی شیوه‌ای جهت توقف کشتی‌ها با یک وسیله ثابت یا شناور بوده که موجب نگه‌داشتن کشتی در حین انجام عملیات بارگیری وهمینطور تخلیه می‌شود. پهلوگیری ایمن ونیز قابل اطمینان مطمئنا باید بتواند به‌خوبی در برابر جریان آب وهمینطور جزر و مد أمواج دریا پایدار باشد. در انگلیسی واژه mooring اشاره به عمل اتصال کشتی موردنظر به یک لنگر دارد. درواقع چیزی شبیه خط یا حتی زنجیر که می‌تواند یک وسیله را محکم در مکان خود نگه دارد.

پهلوگیری کشتی

مطمئنا باید مجموعه‌ای کامل از اتصالات و مکانیسم‌های ضروری روی کشتی حامل بار وجود داشته باشد تا اینگونه افراد موفق شوند به‌وسیله آنها کشتی باری را حین عملیات پهلوگیری به‌خوبی به اسکله محکم کنند. ضروری بوده که تعدادی دریانورد ماهر در جلو و نیز عقب کشتی، در زمان عملیات پهلودهی یا حتی پهلوگیری کشتی موردنظر حضور داشته باشند. به‌علت اهمیت بالای پهلوگیری کشتی در ادامه این مطلب به بررسی جوانب مختلف آن پرداخته خواهد شد.

برای واردات از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

فهرست مطالب:

  • هدف از پهلوگیری کشتی چیست؟
  • نکات ایمنی حائز اهمیت برای افراد حین پهلوگیری کشتی
  • استفاده از bow Thruster حین پهلوگیری کشتی
  • انواع پهلوگیری کشتی ها
  • لنگر انداختن و نیز پهلوگیری چه فرقی با یکدیگر دارند؟
  • معرفی گروه تجاری علی والا

هدف از پهلوگیری کشتی چیست؟

هدف اصلی از پهلوگیری کشتی متصل کردن کشتی به یک مکان است تا در آب به‌خوبی ثابت بماند. حین پهلوگیری کشتی باید بسیار احتیاط کرده و به هیچ وجه نباید اجازه داد هیچ فردی غیر از افرادی که در جریان پهلوگیری کشتی موردنظر فعالیت می‌کنند در آن مکان حضور داشته باشند؛ زیرا امکان دارد سلامت آنها مورد تهدید جدی قرار بگیرد.

هدف از پهلوگیری کشتی چیست؟
هدف از پهلوگیری کشتی چیست؟

نکات ایمنی حائز اهمیت برای افراد حین پهلوگیری کشتی

حین پهلوگیری کشتی خطراتی جدی وجود دارد که ضروری است به آنها توجه ویژه شود. در واقع پهلوگیری امکان دارد عملیات فوق‌العاده خطرناکی باشد به‌همین علت توصیه می‌شود از شیوه‌های کاملا ایمن استفاده شود. مطمئنا در غیر این‌صورت امکان دارد بی احتیاطی افراد موجب تلفات جانی و نیز مالی شود.

برای خرید از چین با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

شایان ذکر است که گروه پهلوگیری همیشه باید از یکسری تجهیزات حفاظت فردی مناسب وقوی استفاده کنند. ازجمله مسائلی که امکان دارد سلامت خدمه را در زمان پهلوگیری کشتی تهدید کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • باد و جزر و مد: مطمئنا باد و جزر و مد امکان دارد حین عملیات به تمام کشتی و ابتدا و نیز انتهای آن فشار زیادی وارد کند و موجب شکستگی آن شود. بنابراین باید حتماً موقع عملیات به ابتدا و همینطور انتهای کشتی موردنظر توجه ویژه داشت، علاوه‌بر این وزش شدید باد امکان دارد تعادل خدمه را به‌هم زند.
  • روغن: امکان دارد وجود روغن زیاد روی کفه اسکله موجب لیز خوردن خدمه شود.
  • یخ: در فصل زمستان و به‌ویژه مواقع سردی هوا امکان دارد، یک لایه یخ ایجاد شده و موجب لیز خوردن و نیز آسیب شود.
  • تکیه به کشتی: خدمه باید توجه داشته باشند که به هیچ عنوان به کشتی و یا حتی سنگرهای کنار آن تکیه ندهند.

استفاده از bow Thruster حین پهلوگیری کشتی

در مکان‌های حساس ضروری است تا از bow Thruster حین پهلوگیری استفاده شود تا درنهایت کشتی بدون هیچ آسیبی در مکان مورد نظر قرار گیرد. در حین استفاده از bow Thruster موردی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید این بوده که احتمال دارد در مواقع بد و فوقالعاده حساس از کار بیفتد.

بنابراین نباید خیلی زیاد به آن وابسته بود و سعی کرد تا بدون مورد استفاده قرار دادن این سیستم پهلوگیری را به‌خوبی انجام داده و درنهایت درصد اشتباه را تا حد امکان کاهش دهید.

برای خرید از علی بابا با علی والا در سریع ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید

انواع پهلوگیری کشتی ها

جهت پهلوگیری کشتی‌ها شیوه‌های متنوع و گوناگونی وجود دارد که باتوجه به شرایط و همینطور موقعیت‌های متعدد می‌توان آنها را مورد استفاده قرار داد. برخی از این شیوه‌ها عبارتند از پهلوگیری مدیترانه‌ای، شیوه پهلوگیری در حال اجرا وهمینطور شیوه پهلوگیری ایستاده ودرنهایت شیوه پهلوگیری تک شناور یا همان تک نقطه‌ای که درادامه به‌طور خلاصه برخی از این موارد را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

انواع پهلوگیری کشتی ها
انواع پهلوگیری کشتی ها

·       پهلوگیری مدیترانه‌ای

برای این شیوه پهلوگیری از پیش یک موقعیت را مشخص و پیش‌بینی می‌کنند. درهمان آغاز کار طوری محاسبه می‌شود که کشتی مورد نظر سمت اسکله حرکت کند ودرنهایت در آن موقعیت مشخص لنگر راست رها خواهد شد. بعد از آن موتورها درجهت عقب حرکت کرده و اکنون لنگر پورت در نقطه‌ای که مشخص شده رها می‌شود.

بنابراین کشتی درجهت راست حرکت خواهد کرد و در حین نزدیک‌تر شدن به اسکله به‌وسیله لنگر نگه داشته می‌شود. مسئله قابل توجه این بوده که خود لنگرها به‌وسیله کابل لنگر بسیار محکم نگه داشته می‌شوند.

·       پهلوگیری در حال اجرا

در این شیوه پهلوگیری در مقایسه با شیوه پهلوگیری مدیترانه‌ای تایم کمتری صرف می‌شود. علاوه‌بر‌ این زمان و محل محاسبه شده برای پهلوگیری به‌مراتب دقیق‌تر است. در این شیوه پهلودهی، لنگر موجود در سمت راست کشتی موردنظر در موقعیتی که تقریبا ۴ تا ۵ غل وجود داشته، رها خواهد شد.

اگر حرکت درجهت جلو باشد، تقریبا ۹ غل باز می‌شود. علاوه‌بر این هنگامی که به علت جزر و مد دریا، کشتی موردنظر درجهت عقب حرکت می‌کند، درواقع لنگر بند رها خواهد شد و لنگر موجود در سمت راست بر ۵ غل قرار خواهد گرفت و درنهایت حرکت اتاق چرخان را کاملا محدود می‌کند.

لنگر انداختن و نیز پهلوگیری چه فرقی با یکدیگر دارند؟

لنگر انداختن درواقع به معنی انداختن یک وسیله خیلی سنگین در آب بوده که این وسیله به کشتی موردنظر متصل است. در این شیوه با مورد استفاده قرار دادن جسم سنگین که به‌اصطلاح همان لنگر نام دارد کشتی موردنظر به بستر دریا به‌خوبی وصل می‌شود تا در مکانی که مد نظر بوده متوقف شود. ولی در پهلوگیری به جای وسیله‌ای سنگین، طناب یا درواقع بندی که به کشتی موردنظر متصل بوده را به یک وسیله ثابت متصل می‌کنند.

لنگر انداختن و نیز پهلوگیری چه فرقی با یکدیگر دارند؟
لنگر انداختن و نیز پهلوگیری چه فرقی با یکدیگر دارند؟

معرفی گروه تجاری علی والا

کمپانی بازرگانی علی والا ازجمله بهترین و معتبرترین کمپانی‌های بازرگانی واسطه بوده که هم‌اکنون با تجربه ده ساله خود در حیطه واردات أنواع محصولات آماده خدمت‌رسانی به تمام تجار و بازرگانان عزیز است. چنانچه در رابطه با پهلودهی یا پهلوگیری کشتی سوالی داشتید قادر خواهید بود به کارشناسان کمپانی علی والا مراجعه کرده و با دریافت مشاوره تخصصی از آنها اطلاعات لازم را کسب کنید.

سخن پایانی

جهت بارگیری و نیز تخلیه بار ضروری است تا کشتی‌های موردنظر پهلودهی کنند. پهلودهی یا درواقع پهلوگیری کشتی‌ها نیاز به تایم و مهارت بالایی دارد.

انواع شیوه‌ها برای پهلوگیری وجود دارند که مطمئنا شرایط هر یک کاملا متفاوت است. درکل پهلودهی باید به شیوه‌ای انجام شود که از هرگونه حرکت کشتی حین جزر و مد و نیز طوفان‌ها جلوگیری شود. درنهایت با توجه داشتن به این امر که پهلودهی کشتی فوق‌العاده حساس بوده و خطرات بسیاری به دنبال دارد، ضروری است تا به تمام نکات ایمنی آن توجه ویژه شود.

سوالات متداول درباره پهلوگیری کشتی

  • مواردی که موجب طولانی شدن زمان حمل أقلام می‌شود چیست؟

برخی از مهمترین علت‌های تاخیر در زمان حمل امکان دارد موارد زیر باشند:

  • محموله حاوی اقلامی خاص باشد ( همچون اقلام خطرناک، پودر و همینطور مایع)
  • پیش آمدن بازرسی در اداره گمرک مبدا
  • شرایط خاص جهت اظهار اقلام در مبدا
  • درصورت تاخیر زمان ترخیص اقلام چه باید کرد؟

زمان ترخیص اقلام، امکان دارد به علت‌های گوناگونی از جمله ناقص بودن مستندات لازم جهت ترخیص اجناس و یا لزوم دریافت مجوزهای خاص جهت ترخیص اقلام طولانی‌تر شده باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

330 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.