فری تایم در حمل و نقل دریایی

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید

تلفن چین ( حسین جاوید ) 008613883921774

فری تایم در حمل و نقل دریایی چیست؟ عده‌ای از بازرگانان و واردکنندگان کالا معتقد هستند که اگر همه‌ی کارها را به شرکت‌های ترخیص محصول بسپارند، دیگر احتیاجی به یادگیری و همچنین آموزش اصطلاحات مربوط به حمل و نقل دریایی ندارند؛ در صورتی که این اعتقاد کاملا اشتباه است.

فری تایم در حمل و نقل دریایی

برای مثال فری تایم در حمل و نقل دریایی و همچنین حق توقف کانتینر دو مقوله‌ای هستند که بین بازرگانان و واردکنندگان بین‌المللی کاربرد زیادی دارند.

برای واردات از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره اصطلاح فری تایم در حمل و نقل دریایی ما را همراهی کنید.

  • منظور از حق توقف کانتینر یا دموراژ چیست؟
  • منظور از فری تایم در حمل و نقل دریایی چیست؟
  • منظور از فری تایم مبدا و فری تایم مقصد چیست؟
  • علت هزینه فری تایم یا حق توقف
  • روش های کنترل هزینه حق توقف در فری تایم حمل دریایی
  • شیوه محاسبه هزینه ها در فری تایم حمل دریایی
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول

منظور از حق توقف کانتینر یا دموراژ چیست؟

نام دیگر حق توقف، دموراژ است؛ دموراژ به زمانی گفته می‌شود که یک کانتینر بیشتر از مدت زمان معین شده در قرارداد بین صاحب بار و شرکت حمل و نقل دریایی، در اختیار صاحب بار بماند. در این موقع صاحب بار موظف است به‌خاطر تأخیر و تایم مازاد هزینه‌ای به عنوان جریمه به شرکت حمل و نقل دریایی بپردازد.

برای حمل خرده بار از چین با علی والا کلیک کنید.

منظور از حق توقف کانتینر یا دموراژ چیست؟
منظور از حق توقف کانتینر یا دموراژ چیست؟

به صورت ساده‌تر، هزینه معطلی محصول در گمرک حق توقیف یا دموراژ نام دارد. برای درک بهتر آن، شایسته است اکنون با اصطلاح «فری تایم» آشنایی بیشتری داشته باشیم. زمانی که قرارداد اجاره کانتینر برای حمل و نقل دریایی بین صاحب بار و شرکت کشتیرانی منعقد می‌شود، زمان معینی به عنوان فری تایم در مبدا بارگیری و فری تایم در مقصد تخلیه، از طرف شرکت حمل و نقل کشتیرانی معین می‌شود.

منظور از فری تایم در حمل و نقل دریایی چیست؟

این تایم، نشان دهنده روزها و همچنین تعداد ساعت‌هایی است که صاحب بار می‌تواند کانتینر را در اختیار خود داشته باشد. دقت کنید که در صورت ایجاد هرگونه تخلف از این زمان قرارداد، صاحب بار وظیفه دارد جریمه آن را پرداخت کند.

برای واردات توسط فورواردر از چین با علی والا کلیک کنید.

جالب است بدانید که اصطلاح دموراژ، برای اولین  بار برای کرایه معطلی کشتی به کار برده شد، اما به تدریج از این اصطلاح برای کانتینر نیز استفاده کردند. در مقابل دموراژ یا حق توقیف، دیسپچ قرار گرفته می‌شود. زمانی از این اصطلاح استفاده می‌کنند که کانتینر قبل از موعد مشخص شده، اقدام به تخلیه بار کند.

منظور از فری تایم مبدا و فری تایم مقصد چیست؟

به مدت زمانی که یک کانتینر خالی از منطقه برداشته می‌شود تا موقعی که کانتینر پر به منطقه کانتینری تحویل داده می‌شود، را فری تایم در حمل دریایی مبدأ گویند. در مقابل از زمانی که یک کانتینر پر از منطقه کانتینری برداشته شده تا زمانی که کانتینر خالی به منطقه تحویل داده می‌شود را فری تایم مقصد می‌گویند. فری تایم شاید ۱۰، ۱۴ یا حتی ۲۱ روزه باشد.

علت هزینه فری تایم یا حق توقف

فری تایم در حمل و نقل دریایی را با بررسی هزینه دموراژ خدمت شما ادامه می‌دهیم. برخی از بازرگانان و واردکنندگان نوپا، به دلیل عدم آگاهی درباره هزینه‌های مربوط به تجارت، ضررهای زیادی متحمل می‌شوند و مجبور می‌شود هزینه‌های اضافی پرداخت کند.

برای خرید از علی بابا و تحویل در ایران با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

عوامل زیادی وجود دارد که سبب ایجاد این هزینه‌های اضافی می‌شود. برای  مثال یکی از آن عوامل، ایجاد اختلاف میان شرکت حمل و نقل دریایی و صاحب بار است. یک عامل دیگر این است که ممکن است صاحب بار برای ترخیص محموله خود از نظر مالی مشکلاتی داشته‌ باشد. عدم آگاهی در مورد هزینه‌های معطلی در هنگام ترخیص محموله همه مشکلات را چندین برابر می‌کند.

علت هزینه فری تایم یا حق توقف
علت هزینه فری تایم یا حق توقف

همین طور اگر صاحب محصول، مجوزها و سندهای مربوط به ترخیص محصول را در تایم مشخص شده، دریافت نکرده باشد، زمان انجام پروسه ترخیص محصول بیشتر طول خواهد کشید. همین طور اگر پلیس و بازرسی‌های گوناگون تصمیم بگیرند محصولات موجود در کانتینرها را بررسی کنند، این پروسه طولانی‌تر خواهد شد.

برای حمل و نقل از چین به ایران کلیک کنید.

روش های کنترل هزینه حق توقف در فری تایم حمل دریایی

در اینجا قصد داریم ببینیم چه روش‌هایی برای  کنترل هزینه حق توقیف وجود دارد. جهت کنترل هزینه‌های مرتبط با دموراژ یا جلوگیری از جریمه شدن به سبب تاخیر در تحویل دادن کانتینر، احتیاج است به مواردی توجه کنید.

برای مثال با توجه به نوع محصول، اگر فکر می‌کنید که تایم ترخیص محصول شما امکان دارد با تاخیر مواجه شود، تلاش کنید سرویس کانتینری را مورد استفاده قرار دهید که فری تایم  زیادی داشته باشد.

همین طور در انجام واردات تلاش کنید تمام شرایطی که در بارنامه ذکر می‌شود را با دقت تمام مطالعه کنید تا مطمئن شوید که هزینه یا تعرفه‌ای اضافی در آن گفته نشده است. قبل از رسیدن بار، پروسه ترخیص محصول را شروع کنید تا در تایم خود صرفه‌جویی کرده باشید.

برای استفاده از خدمات کارگو در چین شرکت بازرگانی علی والا کلیک کنید.

شیوه محاسبه هزینه ها در فری تایم حمل دریایی

تمامی هزینه‌های فری تایم یا حق توقف کانتینر در قرارداد ذکر می‌شود. همه‌ این هزینه‌ها به صورت روزشمار محاسبه می‌شوند و هزینه‌های تاخیر یا دیرکرد و جریمه‌های هر شرکت حمل و نقل دریایی در هر کشوری متفاوت است. البته با توجه به ابعاد گوناگون کانتینرها، حجم حمل محصول و سایز، هزینه دیرکرد و همین‌طور اجاره آن‌ها فرق دارد.

برای آشنایی با بهترین کالاها برای واردات از چین کلیک کنید.

بنابراین در واردات، صادرات و حمل و نقل دریایی محصول، هزینه‌های گوناگونی و گاهی هزینه‌های اضافی وجود دارد. پیشنهاد ما به شما این است، زمانی که قصد واردات و ترخیص محصول را دارید ولی اطلاعات کافی و تجربه لازم در این زمینه ندارید، حتما از افراد با تجربه، کاردان و متخصص راهنمایی و کمک بگیرید.

شیوه محاسبه هزینه ها در فری تایم حمل دریایی
شیوه محاسبه هزینه ها در فری تایم حمل دریایی

سخن پایانی

در واردات کالا مقررات، مفاهیم زیادی وجود دارد که دانستن و اطلاع داشتن از آن‌ها به کسب تجربه نیاز دارد. در این مقاله درباره اصطلاح فری تایم در حمل دریایی صحبت کردیم. شرکت‌های معتبری که در زمینه واردات و بازرگان هستند و مورد اعتماد هستند از شما مبلغی را می‌گیرند و همه‌ مراحل ترخیص را خودشان انجام می‌دهند.

برای اطلاع از هزینه حمل کالا از چین کلیک کنید.

سوالات متداول درباره فری تایم در حمل و نقل دریایی

  • فری تایم‌ مبدا چه تفاوتی با فری تایم مقصد دارد؟

 فری تایم مبدا به زمانی اشاره  دارد که کانتینر خالی از محوطه کانتینری برداشته و تا زمانی که کانتینر پر تحویل محوطه کانتینری داده شود. ولی مقصد به زمانی اشاره می‌شود که کانتینر پر از محوطه کانتینری برداشته می‌شود تا زمانی که کانتینر خالی‌ شده و تحویل محوطه کانتینری می‌شود.

  • حق توقف کانتینر چیست؟

روزها و همچنین تعداد ساعت‌هایی  را نشان می‌دهد  که صاحب بار قادر است کانتینر را در اختیار خود داشته باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

194 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.