گواهی بازرسی کالا و استاندارد چیست و چه کاربردی دارد؟

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید

تلفن چین ( حسین جاوید ) 008613883921774

در گذشته برای تجارت و جلوگیری بیشتر از مشکلات معمولا تاجران برای تولید و بسته‌بندی و ارسال و تحویل کالای خود به‌صورت حضوری اقدام می‌کردند؛ اما با پیشرفته شدن تکنولوژی این موضوعات به شرکت‌هایی با عنوان شرکت بازرسی سپرده شد که این کار را برای بازرگانان و تجار را انجام می‌دهند. این شرکت‌ها با ارائه یک گواهی بازرسی کالا و استاندارد به خریداران کالا این اطمینان را می‌دهند که کالای ارسال شده همان کالایی است که خریداری کردند. به همین دلیل نیاز به حضور خود و بازرگانان در زمان مراحل تولید و بسته‌بندی و ارسال کالا نیست.

گواهی بازرسی کالا

شرکت‌های بازرسی علاوه بر بررسی قیمت کالا، کیفیت و کمیت استاندارد بودن کالا را نیز بررسی می‌کنند. در واقع با سپردن کالا به چنین شرکت‌های گواهی بازرسی کالا و استاندارد را می‌توانید به صورت همزمان دریافت کنید.

برای واردات از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

  • گواهی بازرسی کالا چیست؟
  • اهمیت بازرسی کالا در معاملات بین المللی
  • گواهی بازرسی کالا برای اسناد بانکی
  • انواع گواهی بازرسی کالا
  • نکات مهم بازرسی کالا
  • اسناد مورد نیاز برای بازرسی گواهی کالا
  • کاربرد گواهی بازرسی کالا
  • گواهی بازرسی کالا در ایران
  • شرکت های بین المللی ارزیابی
  • سخن پایانی

گواهی بازرسی کالا چیست؟

بازرسی کالا مجموعه‌ای از عملیات‌های اندازه‌گیری آزمایش و غیره است که توسط شرکت بازرسی برای تعیین کمیت یا کیفیت کالاها و خدمات مورد معامله انجام می‌شود. مشخصات محصول در قرارداد خرید با این عملیات بازرسی مقایسه شده و سند صادر شده پس از این عملیات گواهی بازرسی کالاگواهی نامیده می‌شود.

گواهی بازرسی کالا چیست؟
گواهی بازرسی کالا چیست؟

این گواهی مدرکی مبنی بر تأیید سلامت کمیت و کیفیت کالایی است که فروشنده برای خریدار ارسال می‌کند، به همین دلیل یکی از مهم‌ترین مدارک برای خریداران کالا این گواهی است؛ زیرا ممکن است در برخی از موارد فروشنده به تأیید سودجویی اشتباه سهوی کالا کمتر از کالای خریداری شده از نظر کمیت یا کیفیت را صادر کند و به تعهداتش پایبند نباشد.

برای خرید از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

اهمیت بازرسی کالا در معاملات بین المللی

یکی از دغدغه‌های اصلی تاجران و دیگر فعالان بخش بازرگانی و مسئولین کشور مقصد در معاملات بین‌المللی اطمینان از کیفیت و مرغوبیت کالای وارداتی یا صادراتی است. بازرسی کالا بخش مهمی از پروسه صادرات و واردات به‌حساب می‌آید و گسترده شدن آن در سطح جهانی باعث شده از کار بازرسی به‌عنوان یکی از مراحل کاملاً تخصصی و پیچیده یاد شود.

در این راستا برای تسهیل بازرسی کالا کمیته جهانی استاندارد ایزو اقدام به تدوین دستورالعمل‌هایی در این زمینه کرده است. این استانداردها مرجع و منبع کشورهای مختلف جهان برای بازرسی کالاهای ارسالی شده است.

گواهی بازرسی کالا برای اسناد بانکی

یکی از مواردی که در خصوص گواهی بازرسی کالا باید به آن توجه ویژه شود این است که بر اساس قوانین و مقررات اعمال شده برای تمامی کالاهایی که با استفاده از سیستم انتقال ارز یا به هر طریقی از سیستم بانکی مانند حواله‌های ارزی، ارز مبادله‌ای و اعتبارات اسنادی و غیره وارد و صادر می‌شود.

ترخیص و آزاد شدن از اسناد بانکی به گواهی مربوط به بازرسی یا همان psi نیاز دارند. همچنین به علت تأکید سازمان ملی استاندارد و آزمایش کالاهای وارداتی داشتن استاندارد مبدا بر اساس استاندارد ملی ایران و استانداردهای معتبر خارجی با ارائه کردن گواهینامه Certificate of conformity الزامی است.

برای حمل خرده بار از چین با علی والا کلیک کنید.

انواع گواهی بازرسی کالا

بازرسی و بررسی کالاها در چندین مرحله انجام می‌شود که به همین علت گواهی بازرسی کالا به چند دسته تقسیم می‌شود.

  1. بازرسی کالا قبل از حمل

بازرسی کالا قبل از هر چیزی به بررسی ظاهری و فیزیکی بر می‌گردد که در این نوع بازرسی نوع بسته‌بندی، کیفیت و کمیت و بارگیری کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

  1. بازرسی کالا در حین تولید

نوع دیگری از بازرسی کالا انجام آن در حین تولید کالا برای بررسی قطعات به کار رفته در مواد اولیه و فرایند تولید محصول است. این بازرسی برای کالاهایی است که بعد از تولید آن بررسی آنها ممکن نبوده یا هزینه‌بر خواهد بود.

انواع گواهی بازرسی کالا
انواع گواهی بازرسی کالا

به همین دلیل بازرسی در حین تولید باید انجام بگیرد. به دلیل حضور طولانی‌مدت بازرس در محیط تولید کالا هزینه بازرسی از حد معمول بیشتر است. این بازرسی معمولا برای کالاهای ماشین‌آلات، تجهیزات، مواد غذایی یا آرایشی بهداشتی استفاده می‌شود.

  1. بازرسی کنترل قیمت

بازرسی قیمت واقعی کالا برای کنترل هزینه کالا انجام می‌شود. این نوع از بازرسی به دستور مؤسسه که تأمین‌کننده مالی برای واردات آن کالا است انجام می‌شود؛ زیرا در هر صورت تاجر یا خریدار از قیمت اصلی کالا در بازار آگاه است؛ اما برای مؤسسه تأمین‌کننده هزینه‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. برای جلوگیری از سوءاستفاده از وام‌های با بهره با سودهای کمیاب ارزهای ارزان‌قیمت به‌صورت تبانی یا پیش اظهاری کالا بانک یا مؤسسه تأمین‌کننده مالی بازرسی انجام می‌گیرد.

  1. بازرسی از انواع استاندارد اجباری

بازرسی آخر در واقع پیچیده‌ترین و مهمترین مرحله است. این بازرسی برای خروج کالا از محل است. بازرس به نمایندگی از سازمان استاندارد از دید فروشنده کالا را بررسی می‌کند یا ممکن است در آزمایشگاه‌های مجاز سازمان استاندارد کالا را ارزیابی کند. پس از آن باید گواهی به همراه اظهارنامه کالا به اداره استاندارد گواهینامه ارسال شود.

برای حمل کالا از چین به ایران کلیک کنید.

نکات مهم بازرسی کالا

مواردی که لازم است در برای دریافت گواهی بازرسی کالا رعایت شوند شامل موارد زیر هستند.

  • بازرسی کانتینر حمل‌کننده و وسیله‌های حمل‌ونقل
  • نمونه‌گیری از کالا
  • آنالیزهای آزمایشگاهی بر روی محصول
  • نظارت بر بارگیری یا تخلیه بار
  • بازرسی کالا از نظر کیفیت و کمیت
  • نشانه‌گذاری محموله و انجام بازرسی چگونگی پکینگ

اسناد مورد نیاز برای بازرسی گواهی کالا

برای بازرسی کالاهای وارداتی و صادراتی اسنادی مورد نیاز است که در ادامه هرکدام را توضیح خواهیم داد.

  • اظهارنامه عرضه‌کننده و تولیدکننده

در این اظهارنامه اطلاعاتی مانند فاکتور تجاری اعتبار اسنادی یا شماره پروفرما با تاریخ اعتبار اشاره شده است و این سند از سوی تولیدکننده یا عرضه‌کننده ارائه می‌شود.

  • گواهی مبدا

گواهی مبدا از سوی یک مرجع صلاحیت‌دار برای مشخص کردن محل ساخت کالا صادر می‌شود.

  • درخواست اظهارنامه و تعهد انطباق شخص واردکننده

در سند نامبرده فرد واردکننده کالا تعهد می‌کند که تمامی محموله مسابقه با استانداردهای کشور است و مسئولیت کامل این مسئله بر عهده او است.

  • تأییدیه انطباق

بر اساس تاییدیه انطباق شرکت‌های بازرسی یا زیر مجموعه‌های این شرکت‌ها اظهارنامه عرضه‌کننده کالا را تایید کنند.

  • گواهی انطباق

با در دست داشتن گواهی انطباق ضرورتی برای ارسال کالا به آزمایشگاه نیست و این گواهی می‌تواند کالای وارد شده را با استاندارد مربوط به آن تطبیق دهد.

برای استفاده از خدمات کارگو از چین شرکت بازرگانی علی والا کلیک کنید.

کاربرد گواهی بازرسی کالا

هنگامی که ارزش کالای معامله شده بالاست یا مشتری حساسیت‌های بالایی نسبت به معامله دارد از گواهی بازرسی کالا برای کالا استفاده می‌شود؛ زیرا این گواهی به مشتری این اطمینان را می‌دهد که کالای ارسال شده از نظر کمی و کیفی انتظارات مشتری را برطرف می‌کند. باید به این نکته توجه کنید که هزینه‌های مربوط به بازرسی کالا بر عهده مشتری است و می‌تواند شرکت بازرسی خاصی که مورد نظرش هست را برای بازرسی انتخاب و پیشنهاد دهد.

کاربرد گواهی بازرسی کالا
کاربرد گواهی بازرسی کالا

این گواهی را می‌توان به بانکی که خریدار اعتبارات اسنادی آن را دریافت کرده است یا به خود خریدار ارائه داد. اگر کالا به بانک ارائه شود لازم است نامه درخواستی برای انتقال پول با موضوع پرداخت کامل پول نیاز به گواهی استاندارد و بازرسی داشته باشد.

برای ترخیص کالا از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

گواهی بازرسی در ایران

در ایران برای محصولات وارداتی برای کنترل سطح کیفی از گواهی استاندارد استفاده می‌شود که بر اساس استانداردهای بین‌المللی و ملاک‌های مدنظر سازمان استاندارد ایران است. این گواهی با نام COI نیز شناخته می‌شود. علاوه بر این گواهی به گواهی تجاری نیز نیاز است. پروسه بازرسی و ارزیابی در ایران به این صورت است که موارد مختلفی مانند بررسی استاندارد کالا، بازرسی چشمی کیفیت، آزمایش کالا و آزمایشگاه‌های مجاز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شرکت های بین المللی ارزیابی

بعضی از کشورها در دنیا برای تأیید بررسی ارزشی محموله‌های وارداتی و کیفی و کمی با شرکت‌های بین‌المللی ارزیابی همکاری دائمی برقرار می‌کند؛ بنابراین با وجود این شرکت‌ها می‌توان به مشتری‌ها اطمینان داد که تمامی موارد مانند کیفیت محصول، اجتناب از پرداخت عوارض و ارزش واقعی کالا مورد بررسی قرار می‌گیرد.

برای آشنایی با پرسودترین کالاها برای واردات کلیک کنید.

سخن پایانی

همان‌طور که اشاره شد یکی از فرایندهای مهم در امر واردات و صادرات گواهی استاندارد و بازرسی کالا است. برای واردات و صادرات بی دردسر باید تاجران و بازرگانان نسبت به مراحل آن با دقت و دانش کافی اقداماتی که برای دریافت گواهی بازرسی کالا و استاندارد لازم است را انجام دهند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دیگر خدمات ارائه شده با کارشناسان گروه علی والا تماس حاصل کنید.

برای خرید از علی بابا و تحویل در ایران با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

سؤالات متداول درباره گواهی بازرسی کالا

  • گواهی بازرسی کالا چیست؟

بازرسی کالا مجموعه‌ای از عملیات اندازه‌گیری آزمایش و غیره است که توسط شرکت بازرسی برای تعیین کمیت یا کیفیت کالاها و خدمات مورد معامله انجام می‌شود. مشخصات کالا در قرارداد خرید مورد مقایسه قرار می‌گیرد به این عملیات بازرسی و به گواهی که پس از این عملیات صادر می‌شود گواهی استاندارد و بازرسی گفته می‌شود.

  • انواع گواهی استاندارد و بازرسی کدامند؟

این گواهی شامل انواع مختلفی از جمله بازرسی کالا قبل از حمل، بازرسی کالا در حین تولید، بازرسی کنترل قیمت، بازرسی از انواع استاندارد اجباری است که هر کدام در مرحله خاصی از واردات کالا انجام می‌شود.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

200 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.