دموراژ در واردات کالا چیست

واردات کالا با علی والا، تلفن: 008613883921774 ( حسین جاوید )

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید

تلفن چین ( حسین جاوید ) 008613883921774

در اکثر حمل و نقل ها تاخیری که به وجود می‌آید، قابل کنترل نیست وهزینه‌هایی را موجب می شود که به یکی از این هزینه‌ها، دموراژ در واردات کالا گفته می شود. در ادامه این صفحه از سایت شرکت بازرگانی وانیکس به صورت کامل با اینکه دموراژ در واردات کالا چیست و هزینه های دموراژ بر چه اساسی محاسبه می شود آشنا خواهیم شد.

دموراژ در واردات کالا

برای کنترل کردن هزینه دموراژ در واردات کالا راه‌هایی وجود دارد که ما قصد داریم در این مقاله به آن‌ها بپردازیم پس تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

برای واردات از چین با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

فهرست مطالب دموراژ در واردات کالا چیست:

  • دموراژ چیست
  • معرفی انواع دموراژ
  • علل زیاد شدن هزینه های دموراژ
  • هزینه های دموراژ بر چه اساسی محاسبه می شود؟
  • محاسبه زمان رسیدن کشتی
  • ترفندهای کاهش هزینه‌ی ترخیص کالا
  • چه زمان هایی دموراژ به کالا تعلق نمی گیرد
  • دموراژ چگونه بر اعتبار مصرف کننده تاثیر می گذارد؟
  • دیسپچ به چه معناست؟
  • چگونه می توان از ایجاد دموراژ و خسارات جلوگیری کرد؟
  • سخن پایانی
  • سوالات متداول

دموراژ چیست؟

کسانی که می‌خواهند واردات یا صادرات کالا را انجام دهند، لازم است برای انتقال آن، از مبدا به مقصد از کانتینر استفاده کنند. برای این کار لازم است که از شرکت‌های حمل و نقل که به وسیله‌ کشتی، کالاهای گوناگونی را بین کشورها جابه‌جا می‌کنند، کانتینر اجاره کنند. شرکت‌های حمل و نقل، کانتینرهای خود را با زمان مشخصی به شرکت ها و صاحبان کالا اجاره می دهند.

برای حمل خرده بار از چین با علی والا کلیک کنید.

اگر شرکت یا صاحب کالا، کانتینر را در مدت زمان مشخص شده به شرکت‌های حمل و نقل تحویل ندهد، باید مبلغی را به عنوان جریمه به شرکت حمل و نقل بپردازند که این به جریمه دموراژ(Demurrage) معروف است.

دموراژ چیست؟
دموراژ چیست؟

معرفی انواع دموراژ

انواع مختلفی از دموراژ در زمینه تجارت با کشتی وجود دارند که شایسته است بعد از آشنایی با تعریف آن، از آنها نیز به شناخت کافی دست پیدا کنید. حق دموراژ در واردات کالا در کشور ایران به دو شکل ریالی و دلاری پرداخت می‌شود؛ اما انواع دیگری از دموراژ وجود دارد که در حوزه حمل و نقل کانتینری کاربرد دارد و عبارتند از:

  • دموراژ گمرکی: اگر صاحب کالا در وقت خودش نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام نکند، وظیفه دارد که هزینه دموراژ در واردات کالا را بابت دیر کردن کالا در گمرک پرداخت کند.
  • دموراژ کانتینر: دموراژ در اکثر مواقع در رابطه با کانتینرهای حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این صورت که با اجاره کانتینر از شرکت حمل و نقل بین المللی، باید کانتینرها را بعد از مدت زمان معین تحویل دهند. اگر صاحب کالا در زمان معین اقدام به بازگشت کانتینرها نکند، شامل جریمه و پرداخت هزینه دموراژ خواهد شد.
  • تعریف دموراژ کشتی: اگر تخلیه کشتی در بنادر به دلایل گوناگونی با تاخیر مواجه شود، صاحب کالا شامل این جریمه می‌شود.

برای واردات توسط فورواردر از چین با علی والا کلیک کنید.

علل زیاد شدن هزینه های دموراژ

هزینه‌های دموراژ در واردات کالا، بعضی اوقات ممکن است به دلایل زیادی افزایش پیدا کند. برخی از عوامل زیاد شدن هزینه‌های دموراژ عبارت اند از:

  • بین شرکت حمل و نقل و صاحب کالا اختلافاتی به وجود بیاید که باعث افزایش این هزینه‌ها شود.
  • صاحب کالا برای ترخیص کالا به مشکلات مالی زیادی برخورد کرده باشد که همین موضوع باعث افزایش هزینه می‌شود.
  • صاحب کالا در زمینه هزینه‌های دموراژ آگاهی کامل نداشته و این عدم آگاهی هزینه‌ها را افزایش ‌دهد.
  • در سندها و مدارک مربوط به ترخیص کالا مشکلاتی ایجاد شود.
  • زمان ترخیص کالا کمی طول بکشد.
  • بازرسی های کانتینر و بازرسی توسط افراد گوناگون به طول بینجامد.

برای حمل و نقل از چین به ایران کلیک کنید.

هزینه های دموراژ بر چه اساسی محاسبه می شود؟

هزینه های دموراژ در واردات کالا، به طور روز شمار محاسبه می شود و به ابعاد و نوع کانتینر بستگی زیادی دارد برای نمونه: هزینه ی دموراژی یک کانتینرکه  یخچال دارد، بیشتر از یک کانتینر معمولی و بدون یخچال است

باید به این نکته توجه داشت که هزینه‌های دموراژ در شرکت‌های حمل و نقل با همدیگر متفاوت است. همچنین به محض این که مدت زمان فری تایم به اتمام رسید محاسبه هزینه‌های دموراژی را شروع می‌کنند.

برای استفاده از خدمات کارگو در چین شرکت بازرگانی علی والا کلیک کنید.

اغلب کاپیتان کشتی وظیفه دارد، تا رسیدن کشتی به مقصد را گزارش بدهد تا صاحبان کالا مراحل ترخیص کالا و امور گمرکی را انجام دهد و با هماهنگی مسئولین بندر کالا ها را خالی کند. کاپیتان کشتی، ۴ روز زودتر رسیدن کشتی به مقصد را اعلام می‌کند. برخی از شرکت های حمل و نقل موقع فری تایم را با رسیدن کشتی به بندر محاسبه می‌کنند.

هزینه های دموراژ بر چه اساسی محاسبه می شود؟
هزینه های دموراژ بر چه اساسی محاسبه می شود؟

ترفندهای کاهش هزینه های ترخیص کالا

تاجران و صاحبان کالا باید در مرحله ترخیص کالا از گمرک هزینه های مختلفی را پرداخت کنند. اما ترفندهای مختلفی وجود دارد که افراد با به کار بردن آن می توانند هزینه های ترخیص کالا را کاهش دهند. از جمله ترفندهای کاهش هزینه های ترخیص کالا عبارتند از:

  • کد تعرفه کالا را، به صورت صحیح و اصولی طبقه بندی کنید: زمانی که افراد بتوانند در روند ترخیص کالا، کد تعرفه کالا را به طور صحیح انتخاب کنند، میزان حقوق گمرکی که باید پرداخت کنند به طور دقیق مشخص می‌شود و از به وجود آمدن هرگونه مشکل و جریمه نسبت به گمرک جلوگیری می‌کنند.
  • ترخیص کار با تجربه و مطمئن را انتخاب کنید: یکی دیگر از روش‌های کاهش هزینه های ترخیص کالا از گمرک،  انتخاب کارگزار یا ترخیص کاران با تجربه است.
  • زمان ترخیص کالا را کوتاه کنید: از دیگر روش‌های موثر در کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک می توان به عامل زمان اشاره کرد. هر چقدر زمان ترخیص کالا از گمرک زیاد طول بکشد هزینه‌هایی از قبیل دموراژ در واردات کالا افزایش پیدا می کند. اما واگذار کردن روند ترخیص کالا به یک ترخیص کار قابل اطمینان این زمان را برای شما کوتاه خواهد کرد.
  • کالاهای اساسی را انتخاب کنید: واردات برخی از کالاها مانند کالاهای اساسی که امکان تولید آن ها در داخل کشور وجود ندارد، به آن‌ها حقوق گمرکی کمتری محتمل خواهد شد. در نتیجه این موضوع می تواند هزینه های ترخیص کالا را به مقدار چشمگیری کاهش دهد.
  • گمرک مناسب را انتخاب کنید: از دیگر روش‌هایی که باعث کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از گمرک می شود، می توان به انتخاب گمرک اشاره نمود. گمرک‌های برخی از مناطق کشور مانند گمرک خرمشهر طرح‌های تخفیفی ویژه‌ای را موقع ترخیص کالا برای تاجران در نظر می‌گیرند.

برای اطلاع از هزینه حمل کالا از چین کلیک کنید.

چه زمان هایی دموراژ به کالا تعلق نمی گیرد؟

دلایلی وجود دارد که دموراژ برای کالا تعلق نمی گیرد و در قرارداد صاحب کالا با شرکت حمل و نقل ذکرمی‌شود به عنوان مثال:

  • اگر موقع تخلیه، بار در وضعیت مکانی نامناسب باشد تخلیه بار متوقف می شود، آن روز جزو دموراژ به شمار نمی‌رود.
  • در روزهای تعطیل دموراژ تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه از کانتینر استفاده شود و فقط ساعت‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته است،  محسوب می شود.

دموراژ چگونه بر اعتبار مصرف کننده تاثیر می گذارد؟

همان طور که اشاره کردیم دموراژ در واردات کالا یک هزینه اضافی در روند تجارت به شمار می‌آید. تاجران و در واقع فردی که نسبت به کرایه کانتینر از شرکت کشتیرانی اقدام کرده است، باید آن را در صورت تاخیر در برگرداندن کانتینرها دیرتر از وقت تعیین شده در قرارداد پرداخت کند.

برای آشنایی با بهترین کالاها برای واردات از چین کلیک کنید.

دموراژ چگونه بر اعتبار مصرف کننده تاثیر می گذارد؟
دموراژ چگونه بر اعتبار مصرف کننده تاثیر می گذارد؟

در این صورت وجود سابقه پرداخت هزینه دموراژ در پرونده تجاری افراد به هر دلیلی که باشد بد قولی تاجران نسبت به شرکت کشتیرانی و کرایه دهنده کانتینر را نشان  می‌دهد. دلایل زیادی وجود دارد که افراد به سبب آن‌ها نمی‌توانند کانتینرهای اجاره شده را در موقع مقرر به شرکت اجاره دهنده بازگردانند اما نتیجه کار تاثیر منفی بر پرونده تجاری افراد می‌گذارد.

برای خرید از علی بابا و تحویل در ایران با علی والا در سریع‌ترین زمان و با بهترین هزینه کلیک کنید.

دیسپچ به چه معناست؟

اگر کانتینری را که اجاره کرده‌اید را زودتر از زمان ذکر شده در قرارداد به شرکت کشتیرانی تحویل دهید، دیسپچ اتفاق می‌افتد. در دیسپچ به‌جای اینکه شما به پرداخت مبلغی به عنوان جریمه به شرکت کشتیرانی مجبور شوید،  پاداشی نیز دریافت می‌کنید. میزان پاداشی که در صورت دیسپچ دریافت می‌کنید، در قرارداد بین شما و شرکت کشتیرانی مشخص می‌شود.

چگونه می توان از ایجاد دموراژ و خسارات جلوگیری کرد؟

گاهی دموراژ در واردات کالا اجتناب ناپذیر است،  اما اگر شما نتوانید آن را مدیریت کنید کار به جایی می‌رسد که هزینه دموراژ در واردات کالا بیشتر می شود. چند نمونه از راه‌حل‌ها برای جلوگیری از دموراژ شامل:

  • راهنمایی گرفتن از شرکت‌های ترخیص کار در صورت نداشتن تجربه برای سرعت دادن به کار و جلوگیری از هزینه های اضافی
  • تخصیص زمان بیشتر به طور رایگان برای تهیه مدارک ترخیص موقع عقد قرارداد
  • دریافت نمونه‌ای از محصول قبل از سفارش اصلی خرید
  • استفاده از شرکت های باربری حرفه‌ای برای ممانعت از آسیب دیدن کالا و رسیدن به موقع کالا برای تخلیه بار
چگونه می توان از ایجاد دموراژ و خسارات جلوگیری کرد؟
چگونه می توان از ایجاد دموراژ و خسارات جلوگیری کرد؟

سخن پایانی

 در این مقاله سعی کردیم در مورد دموراژ اطلاعاتی را در خدمت شما عزیزان قرار دهیم. سپس به توضیح انواع دموراژ و راه‌های جلوگیری از هزینه‌ دموراژ پرداختیم. همانطور که اشاره کردیم بعضی اوقات هزینه دموراژ برای کالا تعلق نمی‌گیرد. در صادرات و واردات قوانین و مفاهیم زیادی هست که دانستن و یاد گرفتن آن ها به کسب تجربه نیاز دارد.

اگر شما نیز قصد واردات کالایی را دارید و از قوانین صادرات و واردات شناخت کافی ندارید، می توانید از شرکت‌هایی مثل علی والا  که در زمینه واردات و صادرات هستند راهنمایی بگیرید وبا مشاوران و متخصصان این شرکت، در این زمینه در ارتباط باشید.

سوالات متداول درباره دموراژ در واردات کالا

  • هزینه دموراژ در واردات کالا به چه عواملی بستگی دارد؟

نوع و ابعاد کانتینر، ظرفیت کانتینر و تعداد روزهایی که کانتینر دیرتر تحویل داده‌شود، بر افزایش یا کاهش تعرفه دموراژ تاثیر می‌گذارد.

  • چه عواملی در کند شدن روند ترخیص کالا تاثیر می‌گذارد؟

 اصلی‌ترین عواملی که باعث کند شدن روند ترخیص کالا می‌شود عبارتند از: عدم تهیه مدارک لازم، عدم دریافت مجوزهای ضروری،  آشنا نبودن با قوانین گمرکی.

این مطلب را به اشتراک بگذارید

برای واردات کالا با علی والا تماس بگیرید. تلفن چین ( حسین جاوید ): 008613883921774

336 تعداد بازدید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.